آشنایی با شرکت پست و تلگراف ترکیه PTT

PTT مخفف اختصاری Posta ve Telgraf Teşkilatı ( شرکت پست و تلگراف ) ترکیه می باشد. این شرکت تمام اموربانکی، پستی ، مخابراتی و … را انجام می دهد. این شرکت در ۲۳ اکتبر ۱۸۴۰ با هدف ارائه خدمات پستی و تلگرافی در دوران عثمانی تأسیس شده است ، شعبات بسیاری درتمام محله های ترکیه دارد و مدت هاست در زمینه هایی مانند پستی ، بانکی و لجستیکی خدمت می کند. اولین دفتر پستی درشهر استانبول و در حیاط مسجد نو (Yeni Camii) با نام پست خانه امیره بازگشایی شد.
در ابتدا تنها خدمات این سازمان ارسال و دریافت نامه ها و بعد از آن در سال ۱۸۵۵ ارائه خدمات تلگراف بود و پس از آن مخابرات و تلفن به خدمات این سازمان اضافه شد و در سال ۱۸۷۶ شروع به ارائه خدمات پستی به کشورهای اروپایی نمود. در ادامه به توضیح مختصری از خدمات این شرکت می پردازیم. با توران پارس همراه باشید.

 

مجموعه توران به هیچ وجه در حوزه پست ایران یا ترکیه فعالیت نمی کند و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی به شما همراهان محترم می باشد.

 

خدمات حواله بانکی

این سازمان در سال ۱۹۰۱ خدمات حواله بانکی و ارسال پول را آغاز نمود و تاکنون ادامه دارد. اگر برای حواله پول به این دفاتر مراجعه نمودید بد نیست بدانید که سرویس حواله بانکی با نام اختصاری UPT (وسترن یونیون) یعنی انتقال پول بین المللی به راحتی و بدون مراجعه به بانکها در این دفاتر قابل انجام است. جهت انجام حواله بانکی تفاوتی در پولی که به همراه دارید وجود ندارد ( نقد یاکارت بانکی ).در ضمن شهروندان ترک که می توانند کِردیت کارت (کارت اعتباری بانکی) داشته باشند بجای مراجعه به بانک، می توانند از این دفاتر فرم مربوطه را دریافت و تکمیل نموده و بعد از تایید بانک مربوطه و اعلام به دفتر PTT ، کردیت کارت خود را از PTT تحویل بگیرند.لازم به ذکر است جلوی درب شعبات PTT دستگاههایی به نام PTT Matik وجود دارد که خدمات بانکی را ارائه می دهند.

خدمات کارگو (حمل و نقل)

یکی دیگر از خدمات اصلی این دفاتر، جابجایی کالاها و بسته های پستی در داخل و خارج از کشور ترکیه می باشد. همانطور که می دانید شرکتهای حمل و نقل یا کارگو در ترکیه همین کار را انجام می دهند ولی از نظر قدمت و هزینه ، PTT سابقه بیشتری داشته و مقرون به صرفه تر می باشد.
خدمات پستی این دفاتر مانند تمام ادارات پستی در دنیا بوده و به ۳ شکل ارسال نامه و بسته های پستی به صورت بین المللی را انجام می دهند:
– پست خیلی سریع: این نوع از ارسال به طور میانگین ۳ روز طول می کشد و قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارد.
– پست متوسط: که به طور میانگین ۱۰ روز زمان می برد.
– پست معمولی: که معمولا ۱۵ روز یا بیشتر طول می کشد و ارزانترین نوع ارسال می باشد.
بسته به کشور مقصد و نوع ارسالی که انتخاب می کنید هزینه های پستی تغییر می کند.
ارسال نامه ها و بسته های پستی به تمام شهرهای ترکیه (کارگو داخلی) در مدت زمان یک روز انجام می شود، ولی ارسال به روستاهای دورافتاده تر و یا ارسال به زندانها در هفته یک مرتبه انجام می گردد.این سازمان با شرکت پستی بین المللی DHL نیز قرارداد همکاری دارد که ارزانترین نوع خدمات پستی در سراسر دنیا می باشد.
تحویل مرسولات پستی به منازل، توسط این شرکت در ساعات اداری یعنی بین ساعات ۸:۳۰ تا ۱۷ انجام می گردد و در صورت عدم حضور شما در منزل ، مرسوله برگت داده شده وبرگه ای روی درب منزل نصب می گردد که در آن آدرس شعبه ای که شما می بایست به آن مراجعه کنید قید شده است.
موضوع جالب توجه اینکه جلوی درب بعضی از شعبه های PTT دستگاههای بزرگی قرار دارد که به صندوقهای متعددی جهت قراردادن مرسولات پستی تقسیم بندی شده و برای مواقعی استفاده می شود که بسته های پستی به منازل شما آمده و در صورت عدم حضور شما درمنزل، این بسته ها برگشت داده شده و تا ۲۴ ساعت در این صندوقها قرارداده می شود که شما می توانید با مراجعه به این دستگاهها به همراه کارت شناسایی و گوشی تلفن، بسته خود را مستقیما از دستگاه تحویل بگیرید.
یک مانیتور روی این دستگاه تعبیه شده که توضیحات لازم درمورد نحوه گرفتن بسته پستی از این دستگاه را نمایش می دهد و مراحل کار با سرعت و سهولت انجام می پذیرد که در تصویر ذیل به این شکل توضیح داده شده : با ورود شماره پاسپورت و یا کیملیک و سپس شماره تلفن یا ایمیل وارد سیستم شده و بعد با استفاده از تلفن موبایل خود بارکدی که روی دستگاه نمایش داده می شود را ثبت نموده و از درب صندوقی که باز می شود بسته خود را تحویل گرفته و درب صندوق را ببندید. همچنین جلوی درب شعبات ptt صندوقهای کوچکی قرار دارد که می توان نامه های پستی خود را درون آنها قرار داد. این صندوقها هر روز ساعت ۱۶:۳۰ باز شده و نامه ها از آنجا برداشته شده و به مقصد ارسال می گردند. این صندوق برای مواقعی که شعبات تعطیل می باشند یا شلوغ هستند بهترین گزینه جهت ارسال نامه ها می باشند که نیاز به حضور در داخل شعبه نمی باشد.

در ضمن برای پیگیری مرسوله های پستی از طریق لینک زیر می توانید با وارد کردن شماره بارکد و کد امنیتی از آخرین وضعیت مرسوله پستی خود با خبر شوید:
http://gonderitakip.ptt.gov.tr
اگر بارکد را نداشته باشید با تلفن ۴۴۴۱۷۸۸ (مرکز امور مشتریان  PTT ) تماس گرفته و با ارائه شماره پاسپورت و یا کیملیک از وضعیت بسته پستی خود اطلاع پیدا کنید.

خدمات پرداخت قبوض:

یکی از پرکاربردترین خدمات در این دفاتر، شارژ کارت گاز و آب یا پرداخت قبوض برق ، اینترنت ، آب و گاز می باشد و همچنین پرداخت قبوض جریمه، مالیات و عوارض بزرگراهها تحت عنوان سرویس Hgs انجام می شود. که برای پرداخت عوارض گذر از پلها و مکانهایی که نیاز به پرداخت عوارض دارند می توانید کارت Hgs را دریافت و در این دفاتر شارژ نموده و استفاده کنید.

خدمات بیمه ای:

یکی دیگر از خدمات این سازمان انجام خدمات بیمه ای (سلامت، عمر و …) می باشد که با انتخاب شرکت بیمه مورد نظر و نوع بیمه در این دفتر، کار شما به راحتی قابل انجام است.
Ptt با یک فناوری کاملاً مدرن و دارای گواهی کیفیت ISO-9000 می باشد. ساعات کاری این دفاتر تمام روز های هفته بجز روزهای شنبه و یکشنبه و ایام تعطیل رسمی از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ می باشد.

نوشته شده توسط : سارا شیری

2 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *