اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید و یا میخواهید فرزندان خود را برای تحصیل به ترکیه بفرستید بد نیست با آموزش و پرورش ترکیه آشنا شوید. با توران پارس همراه باشید تا سیستم آموزش و پرورش ترکیه را برای شما تشریح کنیم:

تحصیلات دولتی در ترکیه

موسسات آموزشی دولتی و خصوصی در ترکیه زیر نظر وزارت و آموزش و پرورش هستند. سراسر کشور حتی در مکان های کاملا کوچک و در هر استان مدارس و دانشگاههایی وجود دارند. کودکان باید از سن پنج سالگی به مدرسه بروند. مهد کودک و پیش دبستانی نیز در کشور وجود دارد و بچه را تشویق می کنند تا ثبت نام کنند اما رفتن به آن اجباری نیست. ۱۲ سال اول تحصیلات اجباری می باشد، بدین معنی که یک نفر می تواند درسن ۱۷ سالگی مدرسه را ترک کند. با توجه به نیازهای خاص دانش آموزان انواع خاصی از آموزش برای دانش اموزان وجود دارد. در بیشتر موارد این آموزش خاص یک مدرسه عادی پیاده می شود.

همه آموزش های دولتی تا سطح دانشگاه رایگان می باشند (اگر چه شما برای برخی از وسایل هزینه ای پرداخت می کنید). دانشگاههای دولتی هزینه های کمی دارند. شخص مهاجر و یا کسی که در ترکیه کار می کند حق استفاده از سیستم دولت را دارد. خوابگاه های مشخصی نیز برای این مدارس درنظرگرفته شده است. بیشتر اتباع خارجی دیگر قادر نیستند از این سیستم ها استفاده کنند.

تماس با توران پارس

آموزش مهدکودک

تعداد کمی اموزش مهد کودک (برای کودکان از زمان تولد تا سن سه سالگی) در ترکیه وجود دارد. به طوری که افراد محلی خیلی کم از این سیستم استفاده می کنند.
آموزش مهد کودک می تواند در موسسات خصوصی و یا دولتی ارائه بشود : اغلب به عنوان بخشی از یک مدرسه معمولی می باشد. در هردو صورت، برای پدر و مادر رایگان نمی باشد. بعضی از شرکت ها و ادارات دولتی از تسهیلات مهدکودک سود بسیاری نصیب شان می شود.

اموزش مهد کودک

آموزش پیش دبستانی

آموزش کودکان پیش دبستانی برای کودکان از سن ۳ تا ۵ سالگی قابل دسترس می باشد. به طور گسترده در همه جا هست و توسط افراد محلی نیز استفاده می شود. در بخش دولتی به صورت رایگان است. روز و ساعت پیش دبستانی ها مانند دوره ی مدارس معمولی است: از ساعت ۳۰ : ۸ تا ۰۰: ۱۶ آموزش پیش دبستانی شامل هر دو مولفه آموزش خالص و بازی می باشد. همچنین شامل غذا خوردن و معمولا خواب در بعدازظهر نیز می باشد.

آموزش پایه اول ابتدایی

آموزش و پرورش به سه پایه تقسیم می شود و هرکدام ۴ سال است. امروزه همه آنها با یک سیستم ادغام شده اند. همه آموزش ها می تواند در یک ساختمان مدرسه یا در مکان های مختلف اتفاق بیفتند. آموزش ابتدایی از سن پنج تا نه سالگی ادامه دارد. برنامه درسی کلاسیک آنها شامل: خواندن ،نوشتن، حساب – به علاوه ورزش، تعلیمات دینی اختیاری، هنر و یادگیری یک زبان خارجی (امروزه معمولا انگلیسی) می باشند. دانش آموزان در طول دوره امتحان دارند.اندازه کلاس ها کاملا بزرگ می باشد. یک کلاس ۳۰ نفره غیر معمول نیست. انضباط کاملا جدی و اجباری می باشد. دانش آموزان یونیفرم می پوشند. حتی در پایه اول ابتدایی فرهنگ تکلیف نویسی وجود دارد.

امورش پایه اول ابتدایی

آموزش متوسطه

تحصیلات اجباری متوسطه تحصیلات اجباری متوسطه از سن ۹ تا ۱۲ سالگی شروع می شود. مواد درسی عبارتند از:

  • علوم طبیعی و اجتماعی
  • تاریخ
  • جغرافيا
  • آموزش فیزیک
  • هنر
  • زبان ترکی
  • زبان خارجه
  • ادبیات
  • ریاضیات

تعلیمات دینی یک درس اختیاری است . هر درس احتمالا یک معلم جداگانه دارد. در پایان دوره متوسطه یک امتحان برای رفتن به دبیرستان وجود دارد.

اموزش متوسطه

دبیرستان

در پایان دو دوره آموزشی، هرکسی به دبیرستان می رود و تا زمان اتمام دوره ۱۲ ساله تحصیلی در آنجا می ماند. این آموزش به طور معمول (اما نه همیشه) در همان مدرسه به عنوان آموزش متوسطه صورت می گیرد. لیست موضوع درسی بسط داده می شود و دانش آموزان کم کم تخصص فرا می گیرند. در پایان زمان دبیرستان یک امتحان از دانش آموزان گرفته خواهد شد:که به توانایی دانش آموزان بستگی دارد و “YGs” يا “LYS”خواهد بود . بعد از گذراندن VGS یک دانش آموز برای یک مدرسه فنی دوساله (پیش دانشگاهی) پذیرفته می شود. بعد از گذراندن LYS” دانش آموز در دانشگاه پذیرفته می شود.

دانشکده و دانشگاه

ترکیه دارای دانشگاه های ارزشمند و چندین دانشکده فنی می باشد که آموزش فنی و حرفه ای در یک حوزه خاص فعالیت را آموزش می دهند. آنها اغلب در یک ساختمان و دانشکده هستند: به عنوان مثال رشته های حقوق چهار سال طول می کشد رشته کمک وکیل دادگستری دوسال طول می کشد و هر دو آموزش در دانشکده حقوق تدریس می شوند یا یک دکتر شش سال  و یک پرستار دوسال ممکن است هر دو در دانشکده پزشکی تدریس بشود. برای ثبت نام در هریک از این موسسات دانش آموزان باید امتحان مربوطه ( YGS / LYS ) را بگذرانند و سپس با استفاده از سیستم مرکزی ثبت نام  برای مکان های انتخابی خودشان اقدام می کند که حداکثر ۱۸ انتخاب دارند. در ترکیه و تنها حدود ۷,۵٪ از دانش آموزان به مقاطع بالاتر می روند. تحصیلات تکمیلی این سیستم رایج تر می باشد. حدود ۱۰٪ از فارغ التحصیلان درس خود را ادامه می دهند. در دانشگاه های دولتی هزینه ها پایین می باشد و برای برخی از دانش آموزان کاملا رایگان است. برای یک دانشجوی ترک خیلی عادی می باشد که بخواهد تحصیلات خودرا در خارج از کشور بگذراند. ایالات متحده و انگلستان هردو برای تحصیل خیلی رایج هستند.

دانشکده و دانشگاه

تحصیلات خصوصی

مدارس محلی

مدارس خصوصی زیادی در ترکیه وجود دارد که در ترکیه درحال کار می باشند. آنها همه بخش های سیستم دولتی را تکرار می کنند. والدین مدارس خصوصی را انتخاب می کنند زیرا تا سطح دانشگاهی، تحصیلات آنها بهتر می باشد. در سطح کالج (جایی که دانشگاه های دولتی به عنوان بهترین گزینه در نظر گرفته می شوند) این امر عمدتا به این علت است که دانش آموزان نمی توانند به سیستم دولتی دسترسی پیدا کنند، زیرا آنها صلاحیت لازم را ندارند. این مدارس هنوز تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش قرار دارند. طبق قانون آنها باید از همان برنامه درسی اصلی مدارس دولتی پیروی کنند، اما آنها اغلب فعالیت ها و موضوعات درسی بیشتری برای دانش آموزان فراهم می کنند. همچنین این مدارس معلمان مجرب بیشتری استخدام می کند و آنها تقریبا همیشه به تعداد کمی آموزش می دهند: معمولا کلاس ها ۲۰ نفره یا بیشتر می باشند. در ترکیه مدارس شبانه روزی نیز وجود دارد.

مدارس بین المللی

مدارس بین المللی زیادی در ترکیه وجود دارد. سال های زیادی است که این مدارس وجود دارند و همه آنها در ده سال گذشته پیشرفت های زیادی کرده اند. آنها مکان های مناسبی برای مطالعه می باشند. فاکتور شناسایی برای یک مدرسه بین المللی این است که برنامه درسی کشور های دیگر را دنبال می کند. هرچند آنها هنوز باید مباحث درسی مشابه که در دیگر مدارس ترکیه نیاز است را پوشش بدهند و آنها معمولا آن برنامه درسی را کلی و جزئی به زبان خارجی تدریس می کنند. همه مدارس بین المللی خصوصی هستند و هزینه دارند.
بعضی از این ها دانشکده ها روبرتز (ایالات متحده ) دانشکده آلمانی، سنت جوزف (فرانسوی) و کالج آمریکایی اسکودار می باشند. در بیشتر موراد، اکثر دانش آموزان این مدارس عمدتا از کشور ترکیه نیستند. آنها معمولا با دانش آموزان ترک ثروتمند رابطه دارند که آن هم بخاطر سطح زبان انگلیسی (یا آلمانی) که دانش آموزان فراخواهند گرفت می باشد و دلیل دیگر این است که میزان تحصیل بالاتر از مدارس داخلی ترکیه درنظر گرفته می شوند. همچنین مدارس بین المللی برای کودکان مهاجران برنامه خاصی در نظر می گیرد: گزینش کمتر ,رتبه پایین تر و قیمت ارزان تر. بعضی نیز دانش آموزان محلی را می پذیرند. بعضی از کنسولگری ها برای کارکنان خود مدارس شخصی خودشان دارند و برنامه آموزشی آنها مختص کشور خودشان می باشد.

مدارس بین المللی

یافتن یک مدرسه

وقتی که قصد دارید با فرزندان خود به ترکیه مهاجرت کنید لازم است که برای آنها مدرسه هم پیدا کنید. همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، اولین انتخاب شما این خواهد بود که آیا یک مدرسه بین المللی انتخاب می کنید یا یک مدرسه محلی و اگر یک مدرسه محلی انتخاب کردید باز به فکر این هستید که سیستم آموزشی دولتی باشد یا بصورت محلی. مدارس بین المللی اغلب افرادی را که به ترکیه سفر می کنند و فرزندان آنها از قبل خوب درس می خواندند را جذب می کنند. آنها شاید فکر کنند که تطبیق با یک برنامه درسی کاملا متفاوت کمی سخت می باشد و مدت زمان یادگیری زبان ترکی برای آنها طولانی تر می شود. اگر اقامت شما در ترکیه کوتاه باشد، ممکن است بخواهید یک مدرسه بین المللی را انتخاب کنید تا بتوانید به راحتی کودکان خود را دوباره به کشورتان بازگردانید. از سوی دیگر قرار دادن کودکان به ویژه کودکان زیر سن ۸ تا ۱۰ سال در سیستم آموزش محلی این اطمینان را به آنها خواهد داد که زبان را بسیار سریع (اغلب در عرض چند هفته ) فرا می گیرند و بسیار دوست محلی پیدا می کنند.

آموزش و پرورش محلی اغلب افق های خودشان را وسیع تر می کنند و به فرزندان شما پیشنهاد می کنند که اگر دانش آموز دوزبانه یا دو فرهنگی بشوند به آنها جایزه می دهند: یکی از بزرگ ترین کارهایی که در حق آنها می توان انجام داد همین می باشد.

آموزش از راه دور

در ترکیه هیچ منبع رسمی معتبری برای آموزش از راه دور وجود ندارد. این بدان معنی است که، برخلاف برخی از کشور های دیگر بدون حضور فیزیکی در دانشکده نمی توانید مدرک تحصیلی بگیرید. البته بسیاری از مردم در ترکیه از فرصت های آموزش از راه دور در خارج از ترکیه استفاده می کنند و هرگونه مدرک تحصیلی که از این طریق به دست می آورید مشابه مدارکی است که به رسمیت شناخته شده است.
سال تحصیلی سال تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین می شود. تاریخ برای هر مدرسه دولتی در کشور مشابه است. سال تحصیلی از هفته اول سپتامبر می باشد و تا هفته دوم ژوئن تمام می شود. سال تحصیلی درمدارس خصوصی ممکن است کمی متفاوت تر باشد. این سال تحصیلی به دو ترم تقسیم می شود و در دو هفته اول فوریه همراه با دو هفته تعطیلات می باشد. علاوه بر آن تعطیلات، درتمام تعطیلات رسمی که در ترکیه خیلی زیاد وجود دارد مدارس نیز بسته می باشد.

ساعات مدارس

اگرچه سال تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین می شود، اما مدارس آزادانه تصمیم می گیرند که در چه ساعاتی باز باشند. به همین دلیل در برخی مناطق روستایی این انعطاف پذیری اجازه می دهد که مردم روستایی بتوانند با ساعات وسایل حمل ونقل قابل دسترس و الگوهای کاری خودشان تنظیم بشوند.

ساعات روزانه معمولا از ۸:۳۰ صبح تا ۳۰ : ۱۶ می باشند. معمولا یک وقت نهار هم وجود دارد که از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۳:۰۰ می باشد.

یونیفرم مدرسه

در تمام مدارس ترکیه پوشیدن یونیفرم درمدرسه اجباری می باشد. این امر برای جلوگیری از بروز اختلافات طبقه اجتماعی و مذهبی می باشد.

تغذیه مدارس

مدارس تمام وقت معمولا یک میان وعده تهیه می کنند. این مسئله به گرما و سرمای روز سال بستگی دارد. خوراکی باید از نظر تغذیه ای دارای تعادل باشد. برای دانش آموزان دادن تغذیه اجباری نمی باشد و هزینه هم در بردارد.

مقالات مشابه :

[rpi]

۰ replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *