خلاصه :

آزمون های SAT و YOS دو آزمون متفاوت برای ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه می باشند، منابع آزمون SAT شامل ریاضی و زبان انگلیسی و منابع آزمون YOS شامل ریاضی، هوش و هندسه است که دانش آموزان پس از شرکت در این آزمون ها و کسب نمره قبولی می توانند در دانشگاه و رشته موردنظر خود پذیرش بگیرند، لازم به ذکر است که آزمون SAT سالی چهار بار در ماه های اردیبهشت، شهریور، آذر، اسفند و آزمون YOS سالی یکبار در بازه زمانی خرداد تا مرداد ماه برگزار می شود.

تفاوت آزمون YOS و SAT

برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه، از طریق دو آزمون متفاوت YOS و  آزمون SAT می توان اقدام کرد. اما برای انتخاب یکی از این دو آزمون، لازم است که اطلاعات جامع و کاملی از هر کدام از این دو آزمون و تفاوت های آن ها داشته باشیم تا بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم. پس بهتر است قبل از اینکه تفاوت آزمون sat با yos را بدانید ابتدا با آنها بطور مختصر آشنا شوید. با توران پارس همراه باشید:

گذری بر آزمون SAT

امتحان SAT یک امتحان بین المللی برای کلیه ی افرادیست که قصد ادامه ی تحصیل در مقطع لیسانس را دارند. این امتحان در سراسر دنیا و در تمامی کشورها ( به غیر از کشور ایران) در چهار نوبت برگذار می شود. فرقی ندارد که شما قصد تحصیل در کدام کشور دنیا را داشته باشید. امتحان SAT یک آزمون همگانی است که با توجه به امتیاز شما از این آزمون ،می توانید از تمامی دانشگاه های معتبر دنیا پذیرش بگیرید. آزمون SAT که از طرف کالج برد آمریکا برگذار می شود ، شامل دو قسمت SAT 1 و SAT 2 است.

  • SAT 1 آزمون عمومی (General) است. که شامل دروس ریاضی و زبان است.
  • SAT 2 آزمون موردی (Subject) است که شامل دروس شیمی، فیزیک، زیست و … است که در کشور ترکیه این آزمون برگذار نمی شود . البته شما می توانید برای این آزمون هم ثبت نام کنید اما برای قبولی در دانشگاه های ترکیه امتیاز SAT 1 کافیست.
  • نکته: درست است که تمامی دانشگاه ها آزمون SAT 1 را قبول میکنند اما اگر شما آزمون SAT 2 را هم شرکت کرده باشید ، برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه İstanbul Teknik Üniversitesi (E2) و salih bilim dar üniversite ، قبولی شما را در اولویت خود قرار میدهند و دیگر لازم نیست برای مرحله ی دوم و مصاحبه به دانشگاه مراجعه کنید. شما را در مرحله اول قبول خواهند کرد و ثبت نام شما قطعی خواهد بود.
  • آزمون SAT 1 چهار بار در سال در ماه های اکتبر،دسامبر،مارس و می و آزمون SAT 2 دو بار در سال در ماه تابستان برگذار می شود.
  • آزمون SAT 1600 امتیاز دارد که ۸۰۰ امتیاز آن برای درس ریاضی و ۸۰۰ امتیاز آن برای درس زبان است. از ۱۵۴ سوال این آزمون، ۲۰ سوال از ریاضی ۱ ، ۳۸ سوال از ریاضی ۲، ۵۲ سوال از زبان ۱ و ۴۴ سوال از زبان ۲ است.
  • در آزمون ریاضی ۱ استفاده از ماشین حساب ممنوع است اما در ریاضی ۲ میتوانید از ماشین حساب هم استفاده کنید.
  • آزمون زبان SAT شامل دو قسمت زبان ۱ و زبان ۲ است.زبان ۱ دارای پنج متن انگلیسی است و سوالات آن درک مطلب در رابطه با همین پنج متن است.(در کالج به شما روش ها و تکنیک هایی یاد داده خواهد شد تا بتوانید در کمترین زمان به سوالات پاسخ دهید چراکه خواندن تمامی متن ها زمان بر و خود متن برای افراد غیر انگلیسی زبان بسیار سنگین است.)پس از اتمام زمان آزمون زبان ۱ ، دفترچه ی زبان از شما گرفته و دفترچه زبان ۲ را به شما تحویل میدهند که شامل قسمت Writing است.

آزمون YOS ، امتحان دانشجویان خارجی

امتحان YOS آزمونی مشابه آزمون SAT است با این تفاوت که آزمون YOS مانند کنکوری برای قبولی در دانشگاه های ترکیه ای است که سالی یکبار برگذار می شود.
این امتحان تنها شامل آزمون ریاضی(ریاضی ، هوش و هندسه) است که سطح سوال های ریاضی آن بسیار بالاتر و سخت تر از ریاضی آزمون SAT می باشد. سوالات هم به زبان ترکی و هم به زبان انگلیسی نوشته شده و به هر زبانی که مسلط هستید می توانید سوال هارا خوانده و پاسخ دهید.

تفاوت آزمون YOS و SAT

همین حالا مشاوره رایگان تحصیل در دانشگاه های ترکیه بگیرید!

YOS یا SAT
مزایا ،معایب آزمون های YOS و SAT

آزمون SATیک امتحان استاندارد و در تمامی دنیا یکسان میباشد.این به این معنی است که سوال های این آزمون عوض نمی شود و سطح سوال ها برای تمامی دانشجوها یکیست وبه مانند یک کنکور جامع است.و شما می توانید در یکی از چهار تاریخ اعلام شده در یک حوزه دریک شهر ، در آزمون شرکت کنید اما آزمون YOS ، امتحان جامعی نیست و هر دانشگاه امتیاز آزمون خود را در اولویت قرار می دهد . برای مثال آزمون YOSدانشگاه آنکارا که برای چندین دانشگاه دیگر هم معتبر است، در مرحله اول افرادی را در اولویت خود قرار می دهد که آزمون دانشگاه آنکارا را داده باشند و سپس افراد دیگر . و این در مورد تمامی دانشگاه های دیگر نیز صدق میکند. این روند شما را مجبور میکند که آزمون های متعددی را در شهر های مختلف در فاصله ی زمانی کوتاه بدهید وهمین امر اغلب باعث خستگی،صرف هزینه زیاد و نامطلوبی امتیاز های شرکت کنندگان می شود.استاندارد نبودن سوال های این آزمون باعث به وجود آمدن امتیاز های متفاوت یک شرکت کننده از دانشگاه های مختلف می شود و به همین علت اغلب افراد به آزمون SAT راغب تر هستند. به طور مثال اگر امتیاز شما در آزمون SAT 1400 باشد در تمامی دانشگاه ها همین نمره برای شما ثبت خواهد شد.

در آزمون YOS امتحان زبان وجود ندارد.این خبر خوبی است برای افرادی که در زبان ضعیف هستند.به همین دلیل اغلب بچه ها این علاقه را دارند که در این آزمون شرکت کنند. اما ریاضی این آزمون از سطح بالاتری بر خوردار است و افرادی که خود را برای این آزمون آماده میکنند در آزمون SAT بسیار راحت تر هستند زیرا خود را برای سوالات سخت آماده کرده اند و سوالات ریاضی در SAT برایشان بسیار راحت تر است .
سوالات زبان آزمون SAT که تماما به زبان انگلیسی است از سطح بالایی بر خوردار است و کاملا یک امتحان ویرایشی،درک مطلب و مفهومی است وشرکت کنندگان این آزمون باید از بین تمامی گزینه های درست،گزینه ی درست تر را انتخاب کنند.

به مراتب آزمون SAT راحت تر از آزمون YOS است زیرا در این آزمون هم امتحان ریاضی و امتحان زبان از دانش آموز گرفته می شود و به دانش آموزان این فرصت را می دهد که در دو رشته تلاش خود را انجام بدهند و خود را تقویت کنند.
در کالج توران پارس به دانش آموزان از امتیاز ۸۰۰ ریاضی، نمره ۷۰۰ تضمین می شود و در قسمت زبان ، در کوتاه ترین زمان ، بهترین بازده را برای دانش آموزان فراهم میکند.
توران پارس این تضمین را به خانواده ها و دانش آموزان عزیز خواهد داد که با گرفتن حداقل امتیاز ۱۱۵۰ در آزمون SAT ، شمارا در یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه ثبت نام خواهد کرد.ضمن اینکه تا به امروز در کالج ما هیچ دانش آموزی نمره ای پائین تر از ۱۱۵۰ نداشته است.
توران پارس مشاور مطمئنی است که شما را در تصمیم گیری صحیح یاری میکند.قبل از هر تصمیمی اطلاعات کامل را از مشاوران ما بدست آورده و با ما در تماس باشید .

تفاوت آزمون YOS و SAT

مقالات مشابه :

[rpi]

۱۶ replies
  1. مهسا
    مهسا says:

    سلام
    وقت بخیر
    ۵ دانشگاه برتر ترکیه مثل دانشگاه استانبول یا حاجت تپه از نظر علمی بالان یا دانشگاه تهران( برای رشته های پزشکی و دندان و دارو)؟
    من می خوام سال بعد یوس شرکت کنم و دو تا رشته دندانپزشکی و طراحی لباس رو با هم بخونم. آیا امکانش هس؟

    پاسخ
    • توران پارس
      توران پارس says:

      سلام وقت بخیر
      دانشگاه حاجت تپه
      دانشگاه استانبول
      دانشگاه آنکارا
      دانشگاه اژه
      دانشگاه قاضی
      دانشگاه باشکنت

      رشته دندانپزشکی به حد کافی سخت هست که تمام وقتتون رو میگیره، دیگه به طراحی لباس نمیرسید.

      پاسخ
  2. amir۳۱۳۱
    amir۳۱۳۱ says:

    سلام سطح سوالات ریاضی ازمون sat و yos از کنکور خودمان سختر است ؟
    دریکجا خوانده بودم کسانی که حتی با معدل های معمولی فارغ التحصیل میشوند به راحتی به سوالات ریاضی yos پاسخ میدهند
    ایا این خبر صحت دارد ؟

    پاسخ
  3. حمید
    حمید says:

    سلام بخش زبان انگلیسی آزمون SAT دومین آزمون سخت دنیا پس از GRE است و سال به سال کالج برد روشهای نوین برای جلوگیری از لو رفتن سوالات بکار میبرد . بهتر است نفرات با آیلتس ۸ وارد این آزمون شوند

    پاسخ
  4. حمید
    حمید says:

    سلام دو سوال داشتم یکی اینکه واقعا گرفتن ۷۰۰ از ۸۰۰ ریاضی کار آسانی است دیگر اینکه در کالج شما برای ریاضی و هندسه در هفته چند ساعت در نظر گرفته شده چون برخی کالج های دیگر ۳ ساعت ریاضی و ۱ ساعت هندسه در نظر گرفته شده است که به نظر من هفته ای ۸ ساعت زمان نیاز به کلاس دارد

    پاسخ
    • فرشاد حاتمی کیا
      فرشاد حاتمی کیا says:

      سلام، توجه داشته باشید که سطح دانش ریاضی ایرانی ها از رقیبان ترک بالاتر هست و کالج همکاربرای آموزش برنامه ریزی مناسبی تدارک دیده.

      پاسخ

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *