erciyesunilogo

دانشگاه ارجیس (Erciyes University) یکی از دانشگاه های دولتی ترکیه واقع در شهر قیصریه است. این دانشگاه در ابتدا به عنوان یک موسسه آموزش عالی درشهر کایسری شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۹۶۹ با تاسیس دانشکده پزشکی گوهر نسیبیه وابسته به دانشگاه حاجت تپه آنکارا، بنیان اولیه دانشگاه ارجیس پایه گذاری شد. در سال ۱۹۷۷ دومین دانشکده آن یعنی دانشکده مدیریت کسب و کار قیصریه افتتاح شد و با ادغام دانشکده های مهندسی و الهیات درسال ۱۹۸۲ و اضافه شدن آن ها به دانشگاه قیصریه، این مجموعه به صورت مستقل و رسمی به دانشگاه تبدیل شد. یک سال بعد به نام ” دانشگاه ارجیس ” امروزی تغییر نام داد.
نام این دانشگاه از قله ارجیس با ارتفاع ۳۹۱۶ متری که درفاصله ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر قیصریه قرار دارد، گرفته شده است . این شهر جمعیتی حدود ۹۴۲ هزارنفردارد که فاصله دانشگاه با مرکزشهر ۴ کیلومتر می باشد.

توران آکادمی

دانشگاه ارجیس به مرور زمان دستخوش تغییرات بسیاری شد و در مسیر رشد و توسعه قرار گرفت. دانشکده های واقع در پردیس های Yozgat و Nevşehir در سال ۲۰۰۸ با جدا شدن از دانشگاه ارجیس ، دو دانشگاه Bozok و Nevşehiرا به وجود آورند . در سال ۲۰۱۰ دانشکده های هنر و علوم دوباره ساماندهی شدند و به دانشکده های علوم و ادبیات تبدیل شدند. همچنین کالج علوم بهداشتی آتاتورک به دانشکده علوم بهداشتی و مرکزپژوهشی اصول و اصلاحات آتاتورک به موسسه ی تاریخ و اصول آتاتورک تبدیل شد و در همان سال موسسه علوم آموزشی بازگشایی شد . دانشگاه ارجیس دو پردیس به نام های پردیس ۱۵ جولای ( ۱۵تمموز) و پردیس کایسری دارد. قسمت اعظم پردیس های دانشگاه ارجیس در شهر قیصریه واقع شده اند و بخشی از فعالیت های آن در مرکز شهر آناتولی می باشد.

این دانشگاه در حال حاضر بالغ بر ۲۸هزار دانشجوی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دارد هم چنین دانشگاه ارجیس با ۱۹ دانشکده، ۷ کالج و مدرسه عالی، ۲ مدرسه فنی و حرفه ای، ۴۲ مرکز تحقیقاتی و پژوهشی یکی از معتبرترین دانشگاه های ترکیه می باشد . وجود بیمارستان مدرن و پیشرفته ی این دانشگاه با ۱۵۰۰ تخت و متخصصان بیماری های قلبی و عروقی ، پیوند دیالیز، انکولوژی، بخش کودکان، پیوند مغز استخوان و سلول های بنیادی، دانشگاه ارجیس را به یکی از با نفوذترین مراکز درمانی ترکیه تبدیل کرده است. در دانشگاه ارجیس اکثر دروس به زبان ترکی آموزش داده می شود اما در بعضی مقاطع و رشته ها به زبان انگلیسی هم تدریس می شود .
دوره کارشناسی این دانشگاه ۸ ترم به مدت ۴ سال می باشد که دانشجو در این دوره باید نمره ای بیش از ۲ کسب کند. حداکثر امتیاز این دوره ۴ می باشد.
از سال ۱۹۸۴ دوره های کارشناسی ارشد به صورت دوره های دو ساله برای دانشجویان علاقه مند ارائه می شود.

  معرفی دانشگاه ارجیس ترکیه

در ادامه اسامی دانشکده ها و برخی رشته های ارائه شده دانشگاه ارجیس را با هم بررسی می کنیم :
۱. دانشکده پزشکی
۲. دانشکده اقتصاد و علوم اداری
۳. دانشکده مهندسی
۴. دانشکده الهیات
۵. دانشکده معماری
۶. دانشکده هنرهای زیبا
۷. دانشکده دامپزشکی
۸. دانشکده آموزش
۹. دانشکده ارتباطات
۱۰. دانشکده علوم
۱۱. دانشکده هنر
۱۲. دانشکده علوم بهداشت
۱۳. دانشکده هوانوردی و فضانوردی
۱۴. دانشکده گردشگری
۱۵. دانشکده حقوق
۱۶. دانشکده داروسازی
۱۷. دانشکده دندانپزشکی
۱۸. دانشکده کشاورزی سیرانی
۱۹. دانشکده علوم ورزشی
در این دانشکده ها رشته هایی نظیر: زبان و ادبیات ترکی، زبان و ادبیات چینی،  زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات روسی، زبان و ادبیات ژاپنی، شیمی، زبان و ادبیات کره ای، فیزیک، ریاضیات، تاریخ صنعت، تاریخ، بیولوژی ، دبیری فرهنگ و علم اخلاق دینی دوره ابتدایی، تغذیه و رژیم غذایی، مامایی، پرستاری ، معماری، برنامه ریزی شهری و منطقه ای ، کامپیوتر، الکترونیک، صنایع، عمران، ماشین آلات ، اقتصاد، مدیریت، مهندسی عمران، زمین شناسی، ماشین آلات تدریس می شود .

کادر اداری واساتید دانشگاه ارجیس ترکیه

در حال حاضر کادر علمی دانشگاه ارجیس متشکل از ۲۰۵ استاد تمام ، ۲۷۴ استادیار، ۸۶ دانشیار، ۱۷۴مدرس،۱۶۴ سخنران، ۴۷ کارشناس و ۶۰۲ دستیار پژوهشی می باشد. در مجموع ۲۲۰۹ هیات علمی و ۴۷۹۵ کارمند اداری در این دانشگاه مشغول به کار هستند و بهترین خدمات را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

امکانات رفاهی دانشگاه ارجیس

دانشگاه ارجیس علاوه بر امکانات آموزشی فوق العاده ای که دارد امکانات رفاهی خوبی نیز دراختیار دانشجویان قرار می دهد. امکانات دانشگاه شامل چندین کتابخانه تخصصی ، سالن ورزشی سرپوشیده و خوابگاه ها می شود . بهتر است بدانید دانشجویانی که با کسب امتیاز لازم از آزمون ورودی دانشگاه پذیرفته می شوند می توانند بدون پرداخت هزینه از خوابگاه های دمیرکارامانجی در پردیس اصلی دانشگاه استفاده نمایند. دانشجویان دانشگاه ارجیس علاوه بر امکانات ورزشی ، می توانند در باشگاه های دانشجویی به فعالیت های سیاسی ، هنری ، فرهنگی بپردازند و در انواع فستیوال ها و جشنواره ها شرکت نمایند تا درکنار تحصیل ، با رشد ابعاد فردی و اجتماعی خود باعث حضور فعال و موثر در محیط های شغلی واجتماعی شوند.

امکانات رفاهی دانشگاه ارجیس ترکیه

رتبه بندی دانشگاه ارجیس

طبق آمار اعلام شده ی سازمان آموزش عالی ترکیه در سال ۲۰۲۰، بعد از دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه و دانشکده جراح پاشای دانشگاه استانبول ، دانشکده پزشکی دانشگاه ارجیس رتبه سوم در بین دانشگاه های ترکیه را به خود اختصاص داده است .
پارک علم و فناوری دانشگاه ارجیس در بین ۵۸ پارک علم و فناوری ترکیه ، رتبه ۷ را به خود اختصاص داده و درسال ۲۰۱۹ به عنوان دومین دانشگاه سبز ترکیه ، در بین ۱۳۶ دانشگاه جهان شناخته شده است. درسال ۲۰۱۷ به عنوان ۸۰۱ امین دانشگاه معتبر جهان شناخته شد و سال ۲۰۱۸ رتبه ۲۰۱ الی ۳۰۰ را در بین دانشگاه های جوان جهان به خود اختصاص داده است.
همچنین دانشگاه ارجیس دارای رتبه ی ۸۰۱ الی ۱۰۰۰ در لیست برترین دانشگاه های جهان می باشد.
دانشگاه ارجیس یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه است ولی لازم به ذکر است که با وجود رتبه بندی خوب ، هنوز این دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم ایران نمی باشد.

نحوه ی پذیرش در دانشگاه ارجیس ترکیه

برای اخذ پذیرش و ورود به دانشگاه ارجیس ترکیه بایستی در آزمون ارجیس شرکت کرده و حداقل نمره را از این آزمون به دست آورید . ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش با این آزمون تکمیل خواهد شد . به جز این روش می توانید با کسب حداقل نمره در آزمون SAT و یا با حداقل نمره از آزمون YOS سایر دانشگاه ها ، پذیرش دانشگاه ارجیس ترکیه را به دست آورید.
اگر میخواهید بدون شرکت درکنکور و آزمون ورودی ، با استفاده از شرط معدل وارد این دانشگاه شوید حداقل معدل دیپلم و پیش دانشگاهی ۱۶ را نیاز دارید . همچین به دلیل اینکه اکثر رشته های این دانشگاه به زبان ترکی تدریس می شوند ، ارائه مدرک زبان TOMER برای دانشجویان خارجی الزامی می باشد.

نحوه پذیرش دانشگاه ارجیس در ترکیه

شهریه دانشگاه ارجیس ترکیه

  • پزشکی (ترکی) : ۲۰۷/۰۰۰ لیر
  • دندانپزشکی (ترکی) : ۷۴/۵۰۰ لیر
  • داروسازی (ترکی) : ۷۴/۵۰۰ لیر
  • پرستاری (ترکی) :۲۷/۰۰۰لیر
  • فنی و مهندسی (ترکی) : ۴۰/۵۰۰ لیر