GaziUniversitesilogo

تاریخچه دانشگاه قاضی

دانشگاه قاضی (Gazi University) یک دانشگاه دولتی است که در شهر آنکارا ترکیه واقع شده است. از دانشگاه قاضی آنکارا می توان به عنوان اولین دانشگاه جمهوری ترکیه که نام خود را از رئیس جمهور محبوب ترکیه ” قاضی کمال مصطفی آتاتورک” گرفته است نام برد.
آتاتورک فردی تحصیل کرده و روشن فکر بود که اهمیت بسیاری برای یادگیری جوانان و سیستم آموزشی مدرن قائل می شد. بنابراین درسال ۱۹۲۶ دستور بنای ساختمان فعلی دانشگاه قاضی تحت عنوان “مدرسه تربیت معلم دوره ی متوسطه” را داد که در سال ۱۹۲۹ به نام “مؤسسه تربیت معلم دوره ی متوسطه قاضی” تغییر یافت.

سرانجام درسال ۱۹۸۲ با ادغام آکادمی مهندسی و کشاورزی بولو، آکادمی مهندسی و کشاورزی ایالتی آنکارا، آکادمی اقتصاد و بازرگانی، کالج فنی و کالج فنی دختران به اولین و معتبرترین دانشگاه ترکیه  تبدیل شد و نام دانشگاه به طور رسمی به دانشگاه قاضی تغییر یافت.
این دانشگاه در طول زمان توسعه یافت و بخش های بسیاری به آن اضافه شدند. در حال حاضر ازاین مکان بعنوان مرکز پژوهشی دانشگاه قاضی استفاده می کنند و میزبان هزاران دانشجو در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف است.هدف این دانشگاه ایجاد دانش، به اشتراک گذاری و اضافه کردن آن به زندگی حقیقی ست.
این دانشگاه سیستم آموزشی خود را در راستای شعار “عضویت دانشگاه قاضی یک امتیاز است” پایه گذاری نموده و تاکنون نقش بسیار مهمی در توسعه ترکیه با پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی داشته و موفقیت خود را در آموزش و پرورش در سطح ملی و بین المللی ثابت کرده است.جالب است بدانید سومین پیوند چهره در بیمارستان قاضی تحت سرپرستی جراحی به نام  Selahattin Özmen انجام شد. اگر شما هم این روزها دغدغه مهاجرت به ترکیه و تحصیل در یک دانشگاه خوب را دارید در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد دانشگاه قاضی (غاضی) آنکارا ترکیه در اختیار شما قراردهیم .

توران آکادمی

 

دانشگاه ها

این دانشگاه شامل ۱۱ دانشکده ، ۱ مدرسه ، ۳ مدرسه فنی و حرفه ای آموزش عالی ، ۳۵ مرکز تحقیقاتی و ۵ موسسه تحصیلات تکمیلی است. تقریباً ۳۷ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند، این دانشگاه ۳۱۷۱ مدیر و ۴۳۶۶ نفر اعضای هیات علمی دارد.

کتابخانه مرکزی دانشگاه قاضی

کتابخانه دانشگاه دارای ۱۵۰۰۰ جلد کتاب  ۶۲۰۰۰ نشریه مجله محدود و ۱۰۰۰۰ پایان نامه کارشناسی ارشد است. این کتابخانه ۷۰۰ نشریه به زبان های خارجی و ۶۰۰ کتاب به زبان ترکی مشترک است و دسترسی به ۲۰۰۰۰ ژورنال آنلاین و ۳۰ پایگاه داده آنلاین را فراهم می کند.

این مجموعه عمدتاً به زبانهای ترکی ، انگلیسی و آلمانی است. برنامه های جهت گیری کتابخانه برای دانشجویان جدید قاضی ترتیب داده شده است.

اگر قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارید بر روی تحصیل در ترکیه کلیک کنید تا شما را با مزایای آن آشنا کنیم.

 

رشته های تحصیلی دانشگاه قاضی

دانشگاه قاضی در طیف گسترده ای از رشته ها از جمله آموزش ، پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، علوم بهداشتی ، علوم ، مهندسی ، معماری ، فناوری ، اقتصاد و علوم اداری ، ارتباطات ، ادبیات ، حقوق ، هنرهای زیبا ، هنر و طراحی ، گردشگری را آموزش می دهد.

علوم ورزشی ، بانکداری و بیمه. دانشگاه غازی ، که برای ۷۹ هزار و ۴۳۴ دانشجو از سراسر کشور آموزش می دهد ، دانشگاهی است که بیشتر دانش آموزان خارج از کشور را با ۲ هزار ۵۴ دانشجوی خارجی از جمهوری های ترک ، قفقاز ، اروپا ، خاورمیانه ، آفریقا ، آمریکا و فراتر از کشور پذیرش می کند.

کشورهای شرقی ۲۶ هزار و ۵۶۷ دانشجو در برنامه های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه قاضی حضور دارند. این دانشگاه یک موسسه آموزش عالی بین المللی است که نیازهای کادر آموزشی آن را برآورده می کند و نیازهای کادر آموزشی سایر دانشگاه ها را نیز برآورده می کند.

دانشکده ها و رشته های دانشگاه قاضی آنکارا

gazi university main

دانشگاه قاضی آنکارا دارای شامل ۲۰ دانشکده ، ۵۵ مؤسسه پژوهشی ، ۱ هنرستان موسیقی ترک ، ۳ کالج ، ۶ مرکز فنی و حرفه ای و ۷ انستیتو می باشد که درآنها رشته های مختلف مانند
حقوق، علوم آموزشی، ارتباطات، هنرهای زیبا، مهندسی، معماری، ورزش، جنگل داری، پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، ادبیات، اقتصاد و علوم اداری و … ارائه می دهد.
زبان آموزشی در دانشگاه قاضی زبان ترکی است و فقط رشته پزشکی به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

دانشکده های دانشگاه قاضی آنکارا در مقطع کارشناسی به شرح زیر می باشد :

  1. دانشکده هنر
  2. دانشکده هنر و طراحی
  3. دانشکده معماری
  4. دانشکده ارتباطات
  5. دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  6. دانشکده مهندسی
  7. دانشکده هنرهای زیبا
  8. دانشکده علوم بهداشتی
  9. دانشکده حقوق
  10. دانشکده پزشکی
  11. دانشکده داروسازی
  12. دانشکده علوم
  13. دانشکده آموزش فنی
  14. دانشکده فن‌ آوری تکنولوژی
  15. دانشکده آموزش تجارت و گردشگری
  16. دانشکده گردشگری
  17. دانشکده آموزش صنعتی
  18. دانشکده تربیت دبیر
  19. دانشکده هنرهای صنعتی
  20. دانشکده هنر و علوم

دانشگاه قاضی همچنین در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارای چندین دانشکده به نام های زیر می باشد :

  1. دانشکده علوم آموزشی
  2. دانشکده هنرهای زیبا
  3. دانشکده علوم بهداشتی
  4. دانشکده افسری انفورماتیک
  5. دانشکده تحقیقات و پیش‌گیری از حوادث
  6. دانشکده علوم کارشناسی‌ ارشد
  7. دانشکده علوم اجتماعی

همانند سایر دانشگاه های ترکیه، دانشگاه قاضی نیز چند مدرسه در زمینه تربیت‌ بدنی و ورزش، بانکداری و بیمه، زبان‌های خارجی، مدیریت زمین و ثبت و املاک دارد .

این دانشگاه دارای بیش از ۳۰۰۰ کارمند آموزشی است که به لحاظ تعداد کارکنان آموزشي به استانداردهای جهانی دست يافته است. کل دانشجویان این دانشگاه حدود ۷۷ هزار نفر است که ۱۵۰۰ نفر این دانشجویان از کشورهای آسیای میانه در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. همچنین دانشگاه قاضی حدود ۵۰۰۰ دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی دارد. دانشگاه قاضی سعی دارد با ایجاد دانشگاه های جدید در جمهوری قبرس شمالی مراکز خود را توسعه دهد.

دپارتمان های ترجمه در دانشگاه قاضی

gazi university alumniesبرنامه های تحصیلات تکمیلی و دکتری در زمینه ترجمه و مطالعات فرهنگی که بین سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای اولین بار در انستیتوی علوم اجتماعی دانشگاه قاضی ایجاد شده است. پس از تأسیس دپارتمان های ترجمه انگلیسی ، فرانسوی ، عربی و چینی ، دانشگاه قاضی مطالعات مربوط به ترجمه را که در فرهنگ های مختلف یافت می شود ، تفکیک می کند. در دو سال گذشته ، برای نخستین بار در ترکیه ، در سال ۲۰۱۵ مرکز تحقیقات ترجمه برای ارائه فرصت های تحقیق و کاربردی برای پروژه های ملی و بین المللی ادارات مذکور که تعدادشان در حال افزایش است ، افتتاح شد.

پروفسور سونا آولدر ، رئیس مؤسس ترجمه و تفسیر این دانشگاه ابراز امیدواری کرد که برنامه های تحصیلات تکمیلی، که برای اولین بار در ترکیه است و مورد درخواست فزاینده ای از طرف کاندیداهای ترکیه و خارجی قرار می گیرد، کمک های واجد شرایط و معتبری را به آن ها ارائه دهد.

کاربرد فارغ التحصیلان رشته های مختلف علمی در برنامه های ترجمه و مطالعات فرهنگی در دوره های تحصیلات تکمیلی و دکتری تا این حد به شدت نیاز رشته های علوم ترکیه است.

توران آکادمی

در سالهای اخیر در قاره آفریقا علاقه و علاقه زیادی به زبان و فرهنگ ترکی نشان داده شده است. در این چارچوب تقاضای شدیدی نیز توسط دانشجویان آفریقایی وجود دارد که در موسسات یونس امره به زبان ترکی تدریس می شوند.

برای دانشجویان فوق الذکر آفریقایی که در بالا ذکر شد ، با مرکز تحقیقات تمدن های آفریقا ، دانشگاه در حال مطالعه یک برنامه آموزش چند زبانه است. هدف دانشگاه این است که این برنامه را تکمیل تر کند.

شهریه دانشگاه قاضی آنکارا

  • پزشکی (ترکی) : ۱۰۱/۱۶۴ لیر
  • پزشکی (انگلیسی) : ۱۰۱/۱۶۴ لیر
  • دندانپزشکی (ترکی) : ۳۶/۴۹۲ لیر
  • داروسازی (انگلیسی) : ۳۶/۴۹۲ لیر
  • فیزیوتراپی (ترکی) : ۱۰/۰۲۳ لیر
  • پرستاری (ترکی) : ۱۰/۰۲۳ لیر