دریافت اقامت دائم ترکیه : اخذ اقامت دائمی ترکیه چه شرایطی دارد؟

شما به عنوان یک شخص ممکن است به دلایل مختلفی قصد یک سفر همیشگی و بدون برگشت به کشور ترکیه ( یا هر مثصد دیگری) را داشته باشد. اگر می‌خواهید برای دریافت اقامت دائم ترکیه اقدام کنید، پیش از هر چیزی باید جزئیات و شرایط این کار را بدانید. با ما همراه باشید تا شما را با جزئیات اخذ اقامت دائمی کشور ترکیه در سال ۲۰۲۰ آشنا کنیم. البته پیش از هر چیزی باید بدانید دولت ترکیه در سال‌های اخیر در این مورد به مراتب سختگیر تر شده و شخصی که قصد این سفر دائمی را دارد، باید از سلامت کامل جسمی و روحی و همچنین تمکن مالی بالایی برخوردار باشد.

آیا می‌توان با اقامت توریستی برای همیشه در ترکیه ماند؟

تا همین چند ماه پیش قانون اقامت در ترکیه بسیار متفاوت بود. پیش از این هر شخصی که می‌توانست مالکیت خود بر روی یک ملک را ثابت کند (چه به عنوان مستاجر و چه به عنوان مالک دائم) می‌توانست ویزایی تحت عنوان اقامت یک ساله توریستی از دولیت و اداره مهاجرت ترکیه دریافت کند. این به آن معنا بود که شما می‌توانستید تا زمانی که زنده هستید، هر سال یکبار ویزای خود را تمدید کنید و با داشتن یک خانه تا ابد در ترکیه بمانید؛ اما از آنجا که این قانون حتی در نظر یک کودک نیز کمی احمقانه و غیر منطقی به نظر می‌رسید ترک ها تصمیم به تغییر آن گرفتند. این تغییر ها که به تازگی تائید شده است و از اولین روز سال ۲۰۲۰ لازم الاجرا است بیان می کند که به جز چند کشور خاص، شهروندان سایر نقاط دیگر حق دریافت مکرر چنین ویزایی را ندارند که نام کشور ما ایران نیز در لیست کشورهای ممنوعه برای درخواست مکرر این ویزا است. بر طبق قانون جدید هر فرد پس از پایان مجوز اقامت یک ساله خود در خاک ترکیه تا ۳۶۵ روز بعد حق درخواست این ویزا را نداشته و فقط می تواند از ویزای گردشگری معمولی استفاده کند و به واسطه آن در هر ۱۸۰ روز تنها ۹۰ روز در خاک ترکیه تردد کند.
این به آن معنا است که برای ماندن همیشگی در خاک این کشور به دریافت اقامت دائم ترکیه نیاز خواهید داشت.

آیا اقامت دائم همان شهروندی ترکیه است؟

جواب این پرسش بسیار ساده است: “خیر”. دریافت اقامت دائم ترکیه این مجوز را به شما می‌دهد که بدون محدودیت و تا هر زمان که می‌خواهید در ترکیه زندگی کنید ولی نکته ای که باید بدانید آن است که اخذ اقامت دائمی ترکیه شما را به سک شهروند این کشور تبدیل نمی‌کند. در واقع اشخاصی که مجوز اقامت در ترکیه به صورت دائم را دارند، از لحاظ قانونی کاملاً مانند یک شخص خارجی هستند که فقط حق تردد آزادانه و دائم در این کشور را دارد. این درحالی است که اخذ شهروندی کشور ترکیه این امکان را برای شما فراهم می‌کند که از لحاظ مدنی کاملاً مانند یک شخص ترک تبار در این کشور زندگی کنید. برای مثال شهروندان ترکیه حق دارند به طور آزادانه شغل انتخاب کنند، تحصیل کنند و در مواقع لازم تحت حمایت دولت ترکیه باشند ولی در صورت دریافت اقامت دائمی کشور ترکیه چنین امتیازهایی را نخواهید داشت.

سرمایه خود را به ترکیه ببرید تا اقامت بگیرید

از قدیم گفته‌اند، پول را اگر روی سنگ هم بگذاری آب می‌شود. این امر در مورد ترک ها هم صدق می‌کند. گرچه شما در سال ۲۰۲۰ دیگر نمی‌توانید با اجاره ملک اقامت دائم در این کشور داشته باشید، با این وجود هنوز هم خرید خانه در خاک ترکیه می تواند کلید قفل پرواز یک طرفه شما به خاک این کشور باشد. ضمناً لازم است بدانید اگر ملکی که در خاک این کشور تهیه می‌کنید ارزشی بیش از ۲۵۰ هزار دلار داشته باشد، می‌توانید درخواست خود را برای اخذ شهروندی این کشور تحویل پلیس مهاجرت دهید، که اگر موارد مختلف مربوط به آن را رعایت کنید، به احتمال زیاد با موافقت نیز مواجه خواهید شد. البته اگر ملک خریداری شده قیمتی کمتر از این رقم داشته باشد، شما تا مدت ۸ سال به طور سالانه باید اقامت خود را تمدید کنید و پس از این مدت می‌توانید برای دریافت اقامت دائم کشور ترکیه اقدام کنید.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *