واحد پول ترکیه

برای سفر به ترکیه دلار یا لیر را باید به همراه داشته باشیم ؟

همه ی کسانی که تمایل دارند به ترکیه سفر کنند یک سوال که بسیار پرسیده می شود این است که باید همراه خود پول نقد لیره ترکیه را ببرند یا دلار آمریکا؟ افرادی که یک بار به ترکیه سفر کرده اند قطعا پاسخ این سئوال را دریافت کرده اند؛ ولی ما در این مطلب از مجله ی گردشگری توران پارس قصد داریم مجددا در مورد این صحبت کنیم و بگوییم که برای سفر به این کشور همسایه کدام یک از این پول ها را باید به همراه داشته باشید.
پیش از مطالعه ی این متن باید بگوییم که دلار ارز بین المللی می باشد و برای همه ی سفرها می تواند انتخاب مناسب تری باشد. ولی در برخی موارد لیره بیشتر به کار می آید.
پیش از شروع بیایید با واحد پول ترکیه بیشتر آشنا شویم. اول از همه چیز همان طور که اشاره کردیم واحد پول این کشور لیره می باشد و آن را با واحد TRY یا TL نمایش می دهند، واحد یکای خرد ترکیه هم کروش است. هر ۱۰۰ کروش برابر با یک لیره می‌باشد. در حال حاضر اسکناس‌ های استفاده شده در این کشور ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ بوده و سکه‌ های رایج در ترکیه هم ۱ لیره‌ ای و ۱، ۵، ۱۰، ۲۵ و ۵۰ کروش می باشند، که البته سکه یک کروشی در این کشور بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد. همین طور در استفاده از اسکناس ‌های لیره دقت کنید. به دلیل اینکه برای اسکناس‌ های ۵ و ۵۰ لیره‌ ای خیلی شبیه به همدیگر می باشند.

برای سفر به ترکیه ببریم یا دلار؟

برای همه ی افرادی که به ترکیه سفر می کنند این پرسش وجود دارد که لیره با خودشان ببرند یا دلار آمریکا؟ در جواب می بایست گفت که با توجه به بین المللی بودن دلار در سفر به ترکیه مناسب تر است که با خودمان دلار ببریم. این ارز دولتی در ترکیه خیلی معروف است و در همه ی صرافی ها خیلی معتبر و مورد قبول می باشد. همین طور چنان چه پس از سفر به کشور ترکیه، تصمیم به سفر به کشور دیگری را هم داشتید، می ‌توانید به آسانی دلارهایتان را همراه خود به کشور بعدی ببرید و در آن جا از آن‌ ها استفاده نمایید.
علاوه بر این ها با در نظر داشتن افت قیمتی که ارزهایی مثل لیره و ریال در مقابل دلار دارند بهتر است که آن مبلغی که تمایل دارید همراه خودتان ببرید به شکل دلار باشد. علاوه بر اینکه از افت قیمت لیر در امان می مانید، از بالا رفتن هزینه ی دلار در مقصد هم سود خواهید کرد. به این علت پیشنهاد می کنیم، که در سفر به ترکیه همراه خود دلار داشته باشید و در ترکیه کم کم و به مقدار لازم خود آن را تبدیل به لیر ترکیه کنید و خرج نمایید. حال احتمال دارد برایتان سئوال پیش بیاید که در کجا می توانید دلار خودتان را به لیره تبدیل نمایید.

تبدیل ارز و صرافی های ترکیه

برای تغییر پول نقد در کشور ترکیه می بایست به صرافی هایی که در این ترکیه به آن ها DOVIZ می گویند، بروید. در این صرافی ها بدون پرداخت کمیسیون می توانید تبدیل ارز داشته باشید. صرافی های DOVIZ به طور معمول در جلوی مغازه خود تابلویی دارند که نرخ تبدیل ارز را نمایش می دهند. صرافی های گوناگون احتمال دارد نرخ تبدیل گوناگونی داشته باشند پس پیش از تبدیل ارز بهتر است نرخ تبدیل ۱ یا ۲ صرافی را چک نمایید. مسافرانی که تمایل دارند لیره ترکیه را به ارز کشور خودشان پیش خارج شدن از ترکیه تبدیل کنند و یا افرادی که تمایل به خرید یک کالای بزرگ را دارند، حتما بر اساس قوانین ترکیه رسید معامله را می بایست نزد خودشان نگه دارند تا مشخص باشد این معامله قانونی صورت گرفته است.

چه زمانی لیر بیشتر از دلار بکار می آید؟

با توجه به این که دلار ارز خیلی مناسبی می باشد  ولی بعضی وقتها لیره ترکیه بیشتر کاربرد دارد. در بعضی از روز های سال به شکل کلی بهتر است که شما با خودتان لیر داشته باشید، این روز ها مربوط میشه به روزهای تعطیل کشور ترکیه مانند اعیاد فطر و اعیاد قربان . در این ایام صرافی ها فعال می باشند اما نرخ های تبدیل غیر واقعی و غیر منصفانه است بنابر این چنان چه در ایام تعطیل کشور ترکیه قصد سفر و گردش در کشور ترکیه را دارید بهتر است که همراه خودتان لیر داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.
با توجه به موارد گفته شده پس موقعی که تمایل داشتید در ایام تعطیل به این کشور سفر کنید دقت کنید که ۱۰۰ الی ۲۰۰ لیره همراه داشته باشید. حتی چنان چه در خارج از ایام تعطیل به ترکیه سفر کردید اما پروازتون در روزهای شنبه و یکشنبه که در ترکیه تعطلات آخر هفته می شود سعی کنید که مقداری لیره برای این ۲ روز ببرید، چرا که صرافی ها قیمت درستی در روزهای تعطیل نمی دهند.

چک در سفر به ترکیه چه کاربردی دارد؟

خلی از مسافران به دلیل موقعیت شغلی که دارند دارای چک های مسافرتی هستند، موقعی که به ترکیه می رسند به بانک می روند تا چک را نقد نمایند، ولی می بایست در نظر داشته باشید که در بانک های ترکیه به منظور تبدیل چک مسافرتی به پول نقد مقدار زیادی کمیسیون از شما می گیرد، برای اینکه بتوانید از این هزینه ها جلوگیری نماید توصیه می کنم که تنها از چک‌ های مسافرتی با واحد پوند استرلینگ، یورو یا دلار آمریکا بهره گیری نمایند. استفاده از کارت‌ های اعتباری به مراتب آسان تر است.

استفاده از کارت ‌های اعتباری در ترکیه

از جمله رایج ترین کارت های اعتباری که در ترکیه به وسیله ی مسافران مورد استفاده قرار می گیرند عبارت اند از: ویزا کارت، مستر کارت و امریکن اکسپرس. علی رغم اینکه خیلی از رستوران‌ها و کافه‌ها تمایل دارند که پول نقد بگیرند ولی معمولا می‌توانید با استفاده از کارت‌های اعتباری هم کارهای مالی خود را انجام دهید. خودپردازهای ATM هم در خیلی از مکان‌های شهری ترکیه هستند و به وسیله ی آن‌ها هم می‌توانید از کارت اعتباری خود پول نقد دریافت کنید.

نکات اصلی در مورد تبدیل ارز ترکیه

چنان چه در سفر به ترکیه تصمیم داشتید که با خودتان دلار ببرید، همان گونه که گفتیم احتیاجی نیست که نگران تبدیل دلار در این کشور باشید، ولی حتما توجه کنید که تمام دلارتان را یکجا خرد نکنید. چرا که روزانه به میزان لازم لیره خریداری کنید و ترجیحا آخر روز اینکار را انجام دهید تا بالاترین سود را از افت قیمت لیر داشته باشید.
نکته اصلی امنیتی دیگری که وجود دارد این است که همه ی دلارهای خودتان را در معرض دید دیگران حتی صرافی ها قرار ندهید. به طور معمول تلاش کنید که دلارهای خودتان را در چند جیب تقسیم نمایید و تمامی آنها را یکجا نگه داری نکنید. در صورتی که با ماشین شخصی سفر می کنید حداکثر بردن ۵۰ لیره کافی خواهد بود.
به قیمت هایی که بر روی تابلوهای صرافی نشان داده می شوند آن چنان توجه نکنید و با فروشنده بر سر فروختن بالای دلارتان چانه بزنید. هیچوقت بیرون از صرافی اقدام به فروش دلارتان نکنید.
هیچوقت بفکر پولشویی در ترکیه نباشید. خرید و فروش ارز در صرافی ها خیلی کنترل و رصد می شود و بهتر است در صرافی دلار خود را تبدیل به لیر نمایید به دلیل اینکه معمولا هتل های ترکیه اینکار را با ریت زیادتری انجام می دهند که برای شما به صرفه نخواهد بود. موقع رزرو هتل در آنکارا به سراغ هتل هایی بروید که گزینه تبدیل ارز را برای مهمان هایشان فراهم می کنند.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *