وضعیت مالیات ها در کشور ترکیه

مالیات در ترکیه

مالیات در ترکیه چگونه است؟

ترکیه یک کشور با مالیات کم تا متوسط می باشد. سطوح مالیات، برای اشخاص و شرکت ها کمتر از بسیاری از کشورها می باشد. از ۳۵ کشور عضو همکاری اقتصادی و توسعه در نسبت تولید ناخالص داخلی ترکیه رتبه ۲۷ را دارد. براساس سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، درسال ۲۰۱۵، ۳۰٪ از تولید ناخالصی خودش را از طریق مالیات دریافت کرد. این کار خلاف میانگین ٪۳۴٫۳ همکاری اقتصادی و توسعه می باشد. ایالات متحده ۲۶٫۴٪، فرانسه ۴۵٫۴ ٪ دریافت کردند. امارات متحده عربی تنها حدود ۱٫۴٪ دریافت کرد! با این وجود، مبلغ مالیاتی که ترکیه به عنوان درصد تولید ناخالصی خودش دریافت می کند در طی این سال ها افزایش یافته است. در سال ۲۰۰۸ از %۲۴.۲ ( سطحی که برای چند دوره حفظ شد) در سال ۲۰۱۵ به ۳۰٪ در رسید. کشورهای مختلف مالیات خودشان را از منابع ختلف جمع آوری می کنند و در مقایسه با سازمان همکاری اقتصاد و توسعه، ترکیه بیشتر مالیات خود را از طریق مالیات برارزش افزوده و صندوق های تامین اجتماعی دریافت می کند و از درآمد شخصی و درآمد شرکت مالیات کمی نیز دریافت می ند. ترکیه ۶۴٪ از مالیات خودش را از مالیات های غیرمستقیم دریافت می کند که بیشتر از میانگین ۴۶٪ سازمان همکاری اقتصادی و توسعه می باشد. اما، قبل از ۲۰۰۵، بالای ۷۵٪ بود: بنابراین تعادل در حال تغییر می باشد. ترکیه در هیچ لیست جهانی گریزگاه مالیاتی قرار ندارد، اگرچه در شاخص محرمانگی مالی در شبکه عدالت مالیاتی ۲۰ مین کشور می باشد و تنها کشوری می باشد که فرض می شود موافق گردهمایی جهانی سازمان اقتصادی و توسعه درمورد موضوع شفافیت و تبادل اطلاعات برای اهداف مالیاتی می باشد. در اینجا مکان هایی مانند کشور آندورا، آنگولا، جمهوری دومینیک و ایالات متحده عربی وجود دارد.

مالیات در کشور ترکیه

اما همه امور خیلی سریع حرکت می کند و ترکیه در سپتامبر سال ۲۰۱۸ متعهد می شود اطلاعات کامل برای اهداف مالیاتی و مالی را رد و بدل کند. این امر مهم می باشد زیرا سال های زیادی اتباعی که در ترکیه زندگی و کار می کنند اغلب تصور می کنند که چیزی که باید در آنجا انجام بدهند برای بقیه دنیا قابل دیدن نمی باشد و آنها می توانند بدون اعلام در آمد و پرداخت مالیات های مربوطه از کشور خارج بشوند. مانند دیگر بخش های دنیا، آن روزها گذشته و همه فکر می کنند به ترکیه رفتن واقعا برا این اساس می باشد که این کشور یک کشور مدرن با تمام پروتکل های تبادل اطلاعات می باشد که شما می توانید انتظار داشته باشید مالیات های مربوطه اعلام و پرداخت کنید. خبر خوب این است که ترکیه از بسیاری قراردادهای مالیاتی مضاعف سود می برد (صحیح تر قراردادها برای دوری از مالیات دوگانه). این قراردادهای طراحی شدند تا این تضمین را بدهند که اگر شرایط طوری پیش رفت که شما در ترکیه و درکشور دیگر با پرداخت مالیات مواجه شدید برای درآمد یا سود دو بار مالیات پرداخت نکنید.
خبر بد این است که سیستم مالیاتی نسبتا پیچیده می باشد پس شما به یک حسابدار احتیاج دارید. در مورد یک شرکت، قانون شما را ملزم می کند که حتما یک حسابدار داشته باشید. راهکارهای خوبی برای سیستم مالیات ترکیه در وبسایت Ministry of Finance website وجود دارد.

برگزیدن یک مشاور مالیاتی

در ترکیه، معمول می باشد که مشاور مالیاتی شما همان شخصی باشد که مشاور مالی شما هم می باشد (یا حداقل برای همان شرکت کار کند). اما، هیچکس این روش را انتخاب نمی کند. شما می توانید یک مشاور مالیاتی جداگانه انتخاب کنید، مخصوصا اگر امور مالیاتی شما پیچیده باشد. در این شرایط، مشاور مالیاتی احتمالا بطور نزدیکی با مشاوران حرفه ای در ترکیه ارتباط برقرار می کند و مشاوران حرفه ای شما در کشورتان مانند بیشتر افراد یک حضور مالیاتی در هردو مکان دارند و در بسیاری از موارد کشورهای دیگر هم همین طور می باشند. شرکت های مشاوره ای مالیاتی چند ملیتی در ترکیه مستقر می باشند. از بسیاری از اتباع مقیم در ترکیه شنیده شده است که خدمات مالیات داخلی ما و شرکت های مشاوره مالی بیشتر از حد کافی تایید شده می باشند. معمولا استفاده از خدمات شان خیلی ارزان تر از خدمات شرکت های چند ملیتی بزرگ می باشد. هنگام انتخاب هرنوع مشاور حرفه ای، شما باید مطمئن بشوید که شرکتی که انتخاب کرده اید صلاحیت های حرفه ای ضروری و بیمه ای دارند تا شما با خیال راحت اطمینان کنید آن شخص به شما مشاوره بدهد. مشاوران ذی صلاح در دفتر کار حسابداران واجد صلاحیت و دارای پروانه رسمی لیست شدند. از حسابدار خود شماره پروانه اش را بپرسید.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه

در بسیاری از کشورها مالیات خرید کالا یا خدمات از مشتری دریافت می شود. این مبلغ که تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده شناخته می‌شود، رقمی است که می‌تواند فاکتور نهایی خرید شما را کمی بیشتر از هزینه موجود بر روی اتکت کالا افزایش دهد. چنانچه با اخذ اقامت کار یا ویزای گردشگری در حال وقت گذرانی یا زندگی در ترکیه باشید، هر بار که به خرید بروید در انتهای فکتور خود با عبارت katma değer vergisi مواجه می‌شوید که معادل ترکی همین واژه است. با توران پارس همراه باشید که شما را با جزئیات بیشتری در مورد نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه آشنا کنیم.

مشاور مالیاتی در ترکیه

مالیات بر ارزش افزوده چرا و چگونه محاسبه می شود

ترکیه کشوری در حال رشد است و وجود هر نوع بی قانونی و بی‌نظمی می‌تواند در روند این رشد اختلال ایجاد کند. از این رو دولت ترکیه کوشیده است، تا حد ممکن در تمامی موارد مختلف قوانین سفت و محکمی را وضع کند. یکی از قوانین ترکیه قانون کنترل و نظارت بر امور اقتصادی و مواردی نظیر واردات و فروش کالای خارجی است. یکی از قوانینی که به یکی از خط قرمزهای ترک‌ها تبدیل شده است، قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده است. اگر می‌خواهید بدانید مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه چگونه محاسبه می‌شود باید به شما بگوییم که این مبلغ به دو صورت کلی از خریداران دریافت می‌گردد.
۱. درج مبلغ و مالیات و مجموع دو عدد
بر روی اکثر کالاهای موجود در فروشگاه‌های ترکیه و اتکیت این کالاها در قسمت قیمت سه عدد وجود دارد، عدد اولی که بیانگر ارزش کالا است، عدد دوم که با نماد KDV یا همان مالیات بر ارزش افزوده خرید کالا از ترکیه مشخص شده است و رقم سوم که قیمت نهایی بوده و مجموع این دو عدد است.
۲. اتکیت¬های بدون KDV
چنانچه در هنگام خرید یک کالا روی اتکت آن یک عدد بیشتر ندیدید تعجب نکنید و با خیال اینکه از دست مالیات دادن خلاص شده اید خوشحال نشوید، فراموش نکنید که مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه یک امر کاملاً جدی و سفت و محکم است. در این زمان با دو وضعیت کلی مواجه خواهیم بود که به شرح زیر هستند:
• KDV Dahil: که ترجمه فارسی آن عبارت “مالیات بر ارزش افزوده را شامل می‌شود.” بوده و همانطور که می توان حدس زد بیانگر این است که رقم ذکر شده شامل مالیات قانونی فروشگاه‌های ترکیه بر ارزش افزوده نیز است.
• KDV Hariç: که برابر فارسی آن عبارت “به استثنای مالیات بر ارزش افزوده” این معنی را می‌دهد که این قیمت فقط مربوط به خود کالا است و زمانی که قصد تسویه حساب نهایی آن را داشته باشید، مبلغی به عنوان مالیات بر روی آن افزوده خواهد شد.

نکته پایانی در مورد خرید در ترکیه و مالیات

هنگامی که درحال خرید از یکی از فروشگاه های ترکیه یا حتی رستوران و همچنین رزرو هتل و موارد مشابه هستید، باید به این نکته بسیار زیاد توجه کنید. بسیاری از مراکز خرید و تفریحی ترکیه برای پایین به نظر رسیدن قیمت‌ها، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را در لیست اولیه قیمت کالا و خدمات ذکر نمی‌کنند تا دست شما را در زمان تسویه حساب در پوست گردو بگذارند. البته که از نظر قانونی نیز در انتهای کار حق با آن‌ها است و شما حق هیچ گونه شکایتی ندارید، زیرا وجود عبارت KDV Hariç یعنی آنکه شما از این امر مطلع بوده اید و مراجع قانونی نیز حق را به فروشنده می‌دهند. از این رو اگر نمی‌خواهید در زمان سفر به ترکیه با این قبلی مشکلات روبرو شوید، باید حواس خود را حسابی جمع کنید.
امیدواریم مطلبی که در مورد نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه در وب سایت ما خواندید برای شما مفید واقع شده باشد.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *