صنعت گردشگری چه نقشی در اقتصاد تركیه دارد؟

پیش بینی های انجام شده به وسیله ی شورای جهانی مسافرت و گردشگری نشان داده است كه تا سال ۲۰۲۶ قسمت گردشگری ۴٪ به سهم تولید ناخالص داخلی كمك می کند و باعث ایجاد ۳۷۰ میلیون فرصت شغلی در تمام دنیا می شود.
این پیش بینی چشم انداز بخش گردشگری را در خیلی از كشورهای دنیا مطلوب ارزیابی کرده است به شکلی كه از نظر متخصصان اقتصادی صنعت گردشگری از اثرگذارترین راه های مبارزه با فقر معرفی شده است.
كشور تركیه هم با وجود جاذبه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی تلاش می کند با تمركز بر جذب توریستان بین المللی و سرمایه گذاری در بهبود زیرساخت های حمل و نقل، اقامتی و غیره درآمدهای حاصل از ورود توریسم بین المللی را جایگزین درآمدهای دیگر نماید.
از سال ۲۰۰۴ صنعت گردشگری در تركیه رونق پیدا کرده است و رشد پایدار آن توانسته به مكانیزم‌ های انگیزشی و مقرراتی كه در این كشور برای آن لحاظ گردیده است، نسبت داده شود.
این صنعت در اقتصاد تركیه دارای اهمیت بالایی است تا جایی كه در سال ۲۰۱۵ هزینه های بخش گردشگری حدود ۵ ٪ از تولید ناخالص داخلی این كشور را تشكیل داده بود و با احتساب مشاركت غیرمستقیم سفر و گردشگری در اقتصاد تركیه، میزان مشاركت آن در سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۳٪ از تولید ناخالص داخلی آن رسید.
با روی كار آمدن همزمان حزب عدالت و توسعه و اتخاذ سیاست های جدید اقتصادی، هر ساله بر شمار توریستان خارجی این كشور اضافه شده به شکلی كه در سال ۲۰۱۴ شمار توریستان خارجی تركیه به رقم بی سابقه ۴۱ میلیون رسید.
بعد از آن در سال های ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ با حوادث سیاسی داخلی و خارجی از جمله كودتای نافرجام ۱۵ جولای، تنش با آمریكا و روسیه و عملیات های تروریستی داعش و پ.ك.ك، اوضاع امنیتی ـ اقتصادی تركیه به شدت رو به اشوب رفت تا جایی كه این موضوع به کم شدن شدید حضور توریستان خارجی انجامید.

گردشگری در کشور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور تركیه اوایل امسال گفته است كه صنعت توریستان این كشور كه مدتی بود به علت حملات شدید داخلی و خارجی دچار افت شده بود رو به بهبودی است و پیش بینی كرد كه تا اخر امسال با جذب ۴۰ میلیون گردشگر به اوج می رسد. وی اعتقاد دارد گه تا به امروز كه با برنامه ریزی ها و در راستای اهداف ۲۰۲۳، كشور تركیه جزو ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا شود.
رئیس انجمن آژانس های گردشگری تركیه ارگین شاهین هم پیش بینی كرد كه تعداد ورودی گردشگران به تركیه تا آخر سال جاری به بیشتر از ۴۰ میلیون نفر رسیده و درآمد حاصل از صنعت گردشگری این كشور به بیشتر از ۳۰ میلیارد دلار برسد.
وی همچنان اعلام کرد كه تلاش فعالان و نمایندگان صنعت گردشگری برای پیدا کردن بازارهای تازه در بیشتر شدن شمار گردشگران به كشور نقش داشته است.
رئیس انجمن آژانس‌های گردشگری تركیه با اشاره به اینكه هدف تركیه جذب سالانه ۵۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۳ می باشد، بیان کرد : چنان چه بتوانیم هزینه سرانه مستقیم هر گردشگر را به ۱ هزار دلار بیشتر کنیم، به معنی واقعی یك كشور گردشگری می توانیم داشته باشیم.
مواضع سیاسی كشورها هم عامل اثرگذار در جذب گردشگر و سرمایه گذاری خارجی می باشد به دلیل اینکه با ملایم تر شدن موضع خیلی از كشورهای اروپایی علیه تركیه بازتاب مثبتی در صنعت گردشگری داشته و توریستان اروپایی در تركیه بیشتر شده اند و انتظار می رود كه این روند تا سال آینده هم بیشتر شود.

گردشکری ترکیه
از طرفی ترمیم روابط این كشور با روسیه و گرفتن تدابیری اثرگذار در مبارزه با نیروهای داعش و تیم های افراطی مسلح سبب شد تا ثبات و امنیت آرام آرام به محیط جامعه تركیه بازگردد و دیگر خبری از محیط وحشت زده جامعه تركیه در زمان وقوع عملیات های تروریستی هولناك نباشد كه در نتیجه آن روند سفر توریستان خارجی مجددا صعودی شد.
وزارت فرهنگ و گردشگری تركیه گفت كه در ده ماه سال جاری میلادی بیشتر از ۴۱ میلیون گردشگر خارجی به این کشور سفر کرده اند كه بیشترین رقم در تاریخ تركیه محسوب می شود.
بر اساس آمار وزارت فرهنگ و گردشگری تركیه میزان ورود گردشگران خارجی بیشتر از حد انتظار و پیش بینی ها بوده به شکلی كه نسبت به ده ماه سال گذشته ۲۲.۴۳ ٪ بیشتر شده است.
شمار گردشگران خارجی تركیه در سال جاری از بیشترین میزان ثبت شده در سال ۲۰۱۴ هم كه حدود ۴۱ میلیون نفر بود، زیادتر شده است.سازمان آمار تركیه گفته كه بیش از ۵ میلیون و ۲۱۷ هزار نفر از گردشگران از شهروندان ترك مقیم خارج بوده اند.
بر حسب گزارش های انتشار پیدا کرده گردشگران روس با رشد ۱۶.۰۹٪ در ردیف اول، گردشگران آلمانی و انگلیسی هم به ترتیب با ۱۱.۶۸ و ۶.۰۷ ٪ بیشتر شده و در جایگاه دوم و سوم گردشگران خارجی تركیه جای گرفته اند.

سفر به ترکیه
ایرانی ها هم بعد از اتباع اوكراین و گرجستان در رده ۵ گردشگران خارجی تركیه جای دارند این در حالیست كه گردشگران ایرانی در رده سوم مشتریان بازار گردشگری در سال گذشته بودند. ورود گردشگران خارجی به تركیه در پی کم شدن پول ملی لیر و پایین کشیدن قیمت خدمات تفریحی و اقامتی برای اتباع خارجی و هم افزایش نسبی شاخص های امنیتی در سال جاری میلادی به طور چشمگیری بیشتر شده است.
شهرهای آنتالیا، موغلا، استانبول، آرتوین و ادیرنه به ترتیب بالاترین افزایش جذب گردشگر را در تركیه داشته اند. در سال گذشته میلادی ۳۲.۴ میلیون توریست خارجی به تركیه آمده اند و ۲۶.۲ میلیارد دلار ارز خارجی وارد این كشور شده است.
همین طور این صنعت سهم مهم و قابل توجهی در اشتغالزایی این كشور داشته است و با در نظر داشتن پیشرفت این صنعت اشتغالزایی هم رو به افزایش بوده است كه پیش بینی شده با برنامه ریزی های انجام شده گردشگری سهم قابل توجهی در بكارگیری نیروی كار و درآمدزایی این كشور داشته اند.
به شکلی كه براساس اعلام سازمان آمار، در حال حاضر بیش از ۲۰٪ جمعیت شاغل تركیه در قسمت گردشگری فعالیت می کردند كه پیش بینی می شود كه این رقم در سال ۲۰۲۳ به بیشتر از ۹۰۰ هزار نفر برسد.
دولت تركیه سعی می کند با رفع مشکلات و كشف و ارتقای پتانسیل های صنعت گردشگری، اراده ی خود را برای كمك به پیشرفت و توسعه صنعت گردشگری و جذب توریسم در جهت ارتقای و جذب سرمایه گذار همواره تر سازد و در این خصوص هم گام های اثر گذاری برداشته است.
به نظر می اید با عزم دولت تركیه، برنامه ریزی و اتخاذ سیاست های جدید اقتصادی، پیش بینی جذب چهل میلیون گردشگر برحسب اهداف ۲۰۲۳ محقق و این كشور جزو ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا شود.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *