پناهندگی ترکیه

وضعیت پناهندگی در کشور ترکیه

پناهندگی چیست؟

 شخصی که بخاطریک تردید موجه مبنی بر آزار و اذیت به دلایل نژاد، مذهب، ملیت، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص يا طرفدار یک دیدگاه سیاسی، خارج از کشور زادگاه خود می باشد و ناتوان است و بخاطر چنین ترسی تمایل ندارد که خودش را تحت حفاظت آن کشوردر بیاورد .

همچنین ترکیه بخش دوم تعریف کنوانسیون در مورد پناهندگی را می پذیرد:

 کسی که، ملیت ندارد و به همین علت خارج از کشور محل اقامت پیشین خود می باشد، به علت چنین ترسی تمایل ندارد به این کشور باز گردد.

تفاوت بین وضعیت پناهندگی و پناهگاه

یک پناهجو کسی است که برای وضعیت پناهندگی اقدام می کند. یک پناهجویی که به عنوان یک پناهجوی واقعی پذیرفته شده است جز دسته پناهنده طبقه بندی می شود.

پناهندگان در ترکیه

چگونه یک شخص می تواند درخواست وضعیت پناهندگی بدهد؟

اگر شخصی خواستار وضعیت پناهندگی در ترکیه می باشد. او باید فورا برای ورود به خاک ترکیه اقدام کند. در اصلاح عملی، بدین معنیست که – اگر آنها از راه قانونی وارد ترکیه بشوندباید در لحظه ورود به کشور این کار را بکنند. اگر از راه غیر قانونی وارد بشوند ( مثل، ازطریق قایق لاستیکی یا به عنوان مسافر قاچاق در پشت کامیون مخفی بشوند) آنها باید در دو روز کاری بعد از ورودشان درخواست وضعیت پناهندگی بدهند. رد درخواست پناهندگی معمولا باعث می شود آنها به کشور خود بازگردند. اما، منوط به محدودیت در کنوانسیون می باشد که می گوید دولت کشور درحال قرارداد دراین صورت یک پناهنده را به کشور باز نمی گرداند:

 زندگی یا آزادی او به علت نژاد، مذهب، ملیت یا عضویت در یک گروه اجتماعی خاص یا طرفدار دیدگاه سیاسی خاصی در خطر بیفتد.

به علت تعداد درخواست های اخیر از سوریه، مقررات خاصی اجرا شده است. این مسئله برای متقاضیانی که بعد از سال ۲۰۱۲ وارد ترکیه شدند اعمال می شود.

پناهندگی در ترکیه

نتیجه درخواست وضعیت پناهندگی چیست؟

زمانی که پناهجویی برای وضعیت پناهندگی اقدام می کند، فورا بعد از اینکه نتیجه درخواست شان تعیین بشود حضور آنها در کشور قانونی می شود. این درصورتی می باشد که اگر آنها بصورت غیرقانونی وارد ترکیه شده باشند .
آنها فورا مشمول مزیت های تامین اجتماعی و خدمات درمانی می شوند. بعد از شش ماه آنها می توانند برای پروانه کار اقدام کنند. اگرچه حضور آنها در ترکیه قانونی می باشد، تا زمانی که درخواست آنها پذیرفته بشود و وضعیت پناهندگی به آنها اعطا بشود اجازه کار ندارند. اگر درخواست قبول بشود، پناهنده اجازه اقامت برای مدت پنج سال در ترکیه را خواهد داشت. اگر شرایطی که باعث ایجاد رعب و وحشت آنها شده از بین برود یا درطی آن پنج سال کمتر بشود، آنها به ناچار به وطن خود برمی گردند. اگر شرایط ادامه داشت، آنها می توانند برای زندگی مدت زمان بیشتری را درخواست کنند. دراین صورت پنج سال دیگر تمدید خواهد شد.
شرایط در پایان آن دوره پنج ساله هنوز برگشت آنها به وطن شان را تضمین نمی کند، آنها از دولت ترکیه اقامت نامحدود دریافت خواهند کرد. زمانی که یک نفر وضعیت پناهندگی دریافت می کند حق زندگی، کار و مزیت در ترکیه را دارد. سپس آنها می توانند هم به عنوان کارگر کار کنند هم برای خودشان. همچنین آنها حق دارند برای همسران خوشان و هر فرزند زیر ۱۸ سال اقدام کنند تا به آنها بپیوندند. اگر درخواست رد بشود چه اتفاقی می افتد؟ طبق محدودیت هایی که در رابطه با بازگشت افراد به کشورهایی که در آنها زندگی و آزادی شان به خطر می افتد وجود دارد، یک پناهجوی پذیرفته نشده – یعنی کسی که وضعیت پناهندگی به وی اعطا نشده- به کشور زادگاه خویش باز خواهند گشت.

پناهندگان سوریه ای ترکیه یکی از طرفین کنوانسیون وضعیت پناهندگان ۱۹۵۱ هست. اما، ابزار پیوستن ترکیه به کنوانسیون ۱۹۵۱ در حوزه بکارگیری کنواسیون برای پناهجویان اروپایی محدود می سازد. از این رو، پناهجویان سوریه یا عراق صلاحیت پناهندگی ندارند. بیشتر پناهجویان در ترکیه از کشورهای غیر اروپایی هستند. قوانین ترکیه درمورد اتباع خارجی و حفاظت بین المللی (۲۰۱۳) تغییرات مهمی را نسبت به سیستم پناهندگی کشور بوجود آوردند، اما اکثر پناهجویان فعلی در مکانی که به عنوان حفاظت موقت نگهداری می شوند که از آنها انتظار می رود به وطن خود بازگردند یا به کشور دیگری بروند تا اینکه منتظر پذیرش پناهندگی در ترکیه باشند. در  سال ۲۰۱۴، شورای وزیر ترکیه طبق بند ۹۱ قوانین اتباع خارجی و حفاظت بین المللی یک قانون صادر کرد. براساس بند ۱ قانون حفاظت موقت، این قانون برای مردم سوریه همچنین افراد بی خانمان و پناهجویان سوریه ای اعمال می شود: شامل آنهایی می شود که کارت شناسایی ندارند. به دلیل هجوم مهاجران از سوریه ( ازماه آپریل ۲۰۱۷ شش میلیون نفر )، مقامات ترکیه درطول این سال حقوق و حفاظت های خودشان را گسترش دادند؛ اما همچنان آنها از حق پناهندگی منع شدند ( و بطور دائم به آنها اجازه اقامت در کشور داده شد.) و درعوض به عنوان ذیحق حفاظت موقت طبقه بندی شدند. به عنوان بخشی از برنامه حفاظت موقت، مردم سوریه پناهندگان و افراد بی خانمان سوریه که به دنبال حفاظت بین المللی هستند اجازه ورود به خاک ترکیه دارند و برخلاف میل شان نمی توانند به سوریه باز گردند.

کمپ های پناهندگی ترکیه
طبق اصطلاح حفاظت موقت، مقامات نیازهای اصلی پناهجویان را تامین می کند و همچنین خدمات اجتماعی، خدمات ترجمه، کارت های شناسایی، اسناد سفر، اجازه ورود به آموزش های ابتدایی و راهنمایی، و پروانه های شغلی را فراهم می آورند. متقاضیان برای حفاظت ممکن است توسط مقامات ملزم بشوند که در پذیرشگاه تعیین شده و مراکز اقامتی یا در یک مکان خاص زندگی کنند و به نحوه خاصی به مقامات گزارش بدهند. ایستگاه های پلیس هر شهر مسئول نام نویسی افراد تحت حفاظت می باشد تا از ماندن در صف های طولانی در یک مرکز جلوگیری به عمل آید. برای اینکه کارت شناسایی جدید افراد تحت حفاظت به راحتی گرفته بشود مستنداتی لازم می باشد:

یک قرارداد اجاره همراه با هرنوع سند شناسایی صدور شده در سوریه، مانند کارت ملی، دفترچه سربازی، فرم ثبت خانوادگی، گواهینامه رانندگی سوریه ای یا حتی گذرنامه تاریخ گذشته هیچ هزینه ای لازم لازم نمی باشد.

دیگر پناهندگان از اروپا

تعداد کمی از پناهندگان اروپایی در  ترکیه وجود دارد. در طول قرن ها پناهندگان به دلیل موقعیت مکانی ترکیه به این کشور آمده اند. مدت ها قبل از اینکه کنوانسیون ژنو ۱۹۵۱ وضعیت رسمی پناهندگی را ایجاد کند. ترکیه یکی از صاحبان امضا در کنوانسون ژنو می باشد.

مطلب پیشنهادی توران پارس: مفقود شدن مدارک اقامتی در ترکیه

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *