وضعیت کاری ایرانیان در ترکیه چگونه است؟

در این اینجا ما سعی داریم شما را از وضعیت کاری ایرانیان در ترکیه بیشتر آگاه کنیم. احتمالا برای ایرانیانی که تمایل به خرید ملک در ترکیه را دارند و یا می خواهند اجازه اقامت ترکیه را بگیرند بزرگترین دغدغه، کار در ترکیه یا سرمایه گذاری در ترکیه و درآمد به لیر است. برای خیلی از ایرانیانی که در طول چند سال گذشته به ترکیه آمده اند، احتمال دارد که مشکلشان برطرف شده باشد و یا کما بیش یکی از دغدغه های اصلی آن ها باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت فعلی ایرانیان شاغل و حتی غیر شاغل در ترکیه همراه ما باشید.

ایرانیان در ترکیه چند گروه هستند:

دسته ی اول : ایرانیانی که توسط کمپانی های کاریابی می آیند

گروهی که برای پیدا کردن کار در ترکیه، چه توسط شرکت های کاریابی در ایران چه به تنهایی به ترکیه می آیند. به طور معمول جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال می باشند که اکثرا در کارگاه ها، رستوران ها و تولیدی ها بعنوان کارگر ساده کار می کنند. این دسته از هموطنان، معمولا به زبان ترکی نمی توانند درست صحبت کنند و به همین دلیل ناتوانی در برقراری ارتباطات و نداشتن اطلاعات لازم، جایگزین دیگری هم پیدا نمی کنند و به ایران بر می گردند.

دسته ی دوم : فارغ التحصیلان دانشگاه ها در رشته هایی با مقاطع بالا مثل، ارشد و دکترا 

این دسته از افراد بعد از گرفتن اجازه اقامت به وسیله ی خرید ملک در ترکیه یا در پی پیدا کردن کار در ترکیه بر می آیند و با فرستادن رزومه به شرکت های مربوطه، جذب شده و اقامت کاری ترکیه را هم گرفته اند. این دسته از ایرانیان، در شهرهایی مثل استانبول و آنکارا و ازمیر بیشتر از شهرهای دیگر زندگی می کنند. البته لازم است بدانید که این گروه موقع کاریابی تسلط لازم به زبان ترکی را دارند. تعداد این ایرانی ها کم نیست و با توجه به قوانین دشوار دولت ترکیه برای استخدام خارجی ها موفق شده اند در ترکیه کار خود را شروع کنند. پزشکان ، مهندسین کامپیوتر ، معماری و عمران ، مترجمین و معلمین زبان انگلیسی بیشتر از سایر رشته ها در ترکیه کار می کنند.

دسته ی سوم : این دسته از ایرانیان که دوران بازنشستگی را در ترکیه پست سر می گذارند.

این دسته معمولا با سپرده بانکی از ایران روزهای خود را پست سر هم سپری می کنند و به دنبال سرمایه گذاری در ترکیه نیستند.

دسته ی چهارم : ثبت شرکت و سرمایه گذاری در ترکیه 

این دسته از افراد که با ثبت شرکت در ترکیه و یا سرمایه گذاری در ترکیه، در حوزه های گوناگون اقدام به کار آفرینی و راه اندازی کسب و کار در ترکیه مخصوصا در استانبول کرده اند. البته تعداد این افراد کمتر از گروه های دیگر می باشند اما احتمالا بتوان این ایرانیان را موفق ترین ایرانیان مقیم ترکیه نامید. این روزها در حوزه های گوناگون از فروش ملک تا آژانس مسافرتی، رستوران ،کارگاه های تولیدی پوشاک و…. این ایرانیان دفاتر فعالی در استانبول دارند.

کار در ترکیه

دسته ی پنجم: کارهای فنی و هنری می باشد

این دسته از افراد که دارای تخصص به خصوصی در رشته های فنی مثل خیاطی ، عکاسی ، مکانیکی ، گرافیک و… دارند ; این دسته گزینه های مناسبی برای پیدا کردن کار در ترکیه می باشند و با یادگیری زبان ترکی استانبولی توانسته اند در استانبول کار خود را شروع کنند و حقوق به نسبت خوبی را دریافت نمایند . میانگین حقوق دریافتی این دسته از افراد ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ متفاوت است.

دسته ی ششم : کارگری ساده در ترکیه است.

کارگران ساده کارواش ها، رستوران ها، کارگاه های تولیدی. اما این طیف از ایرانی ها به نسبت دیگر از افراد کمترند. احتمالا دلیل آن را بتوان در این پیدا کرد که ایرانی ها خیلی اهل کارهای سنگین یکنواخت و با زمان کاری زیاد نیستند. به ویژه که در ترکیه کارهای ساده ، می بایست بیشتر باشد.

دسته ی هفتم : آشنایی نداشتن به زبان ترکی است

این دسته از افراد گروهی هستند که در سطح های بالای آکادمیک یا فنی قرار دارند اما ترکی استانبولی نمی دانند. این دسته معمولا با سختی کار رو به رو می شوند و در صورت پیدا کردن کار، به نسبت دارای حقوق و مزیت های کمتری به نسبت دیگران می باشند.

نتیجه گیری:

می توان نتیجه گرفت که دنبال کردن کار در ترکیه و استانبول به شکل ویژه ، کار خیلی پیچیده و حتی سختی نمی باشد ، اما شرط های اصلی آن یکی تسلط به زبان ترکی استانبولی و دیگری داشتن تبحر به خصوص در رشته آکادمیک یا فنی می باشد و این امریست که در هر کجای جهان صادق است.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *