کنسولگری ترکیه

تاریخچه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول

 بنای کنونی کنسولگری ایران در استانبول تا سال ۱۳۰۸ شمسی به عنوان سفارت مورد استفاده بوده است که با انتقال آن به همراه پایتخت به آنکارا در جایگاه کنسولگری قرار گرفته است. در چهارمین دوره نمایندگی سیاسی ایران در ترکیه به سال ۱۲۷۵ هجری قمری حاج میرزا حسین خان مشیر الدوله معروف به سپهسالار اعظم، بانی مسجد و مدرسه سپهسالار ؛ شهید مطهری کنونی بعنوان وزیر مختار تعیین و در سال ۱۲۸۵ هجری قمری در زمان نامبرده سفارت ایران در دربار عثمانی به درجه سفارت کبری ارتقا یافت و خود ایشان به عنوان اولین سفیر کبیر ایران در دربار عثمانی تعیین گردید و تا سال ۱۲۸۸ ه.ق که صدر اعظم شد، در این سمت باقی ماند. در زمان نامبرده تا چند سال برای محل سفارت اجاره بها پرداخته شد و هر ساله از محله ای به محله ای منتقل می شد و بدلیل بهانه جوئی عثمانیها سفیر ایران مجبور بود خانه ای را به نام اشخاص ثالث برای سفارت اجاره کند و تا قبل از بنای فعلى محل سفارت خانه ملک میرزا محمد خان مصلحت گذار(رایزن و کاردار) در اسلامبول بود.
سرانجام در ۵ ربیع الاول ۱۲۸۲ ه.ق میرزا حسین خان سپهسالار عریضه ای به ناصرالدین شاه نوشته و موضوع گرفتاری و سرگردانی سفیر و اعضای سفارت را به اطلاع شاه رسانده و درخواست کرد زمینی مناسب بدین منظور خریداری شود. شاه در پاسخ فرمان خرید زمین و ساخت بنا را صادر کرد. بدین ترتیب در اول ربيع الأول ۱۲۸۳ ه.ق زمین کنونی را در ۲۸۳۰ زرع مربع در بهترین و مرغوبترین نقاط استانبول مشرف به منطقه تاریخی و بسیار مهم باب عالی که منطقه حکومتی بوده و ساختمان نخست وزیری و تمام وزارتخانه ها در آن قرار داشته به مبلغ ۷۳۵۸ تومان خریداری نمود. زمین مزبور متعلق به یکی از پاشاهای عثمانی بود و وقتی آنرا به دولت ایران فروخت دولت عثمانی وی را بدلیل فروش زمین مشرف به بابعالی به یک سفارت خارجی از خدمت اخراج و مدتی از استانبول تبعید نمود. در همان سال سلطان عبدالعزیزخان یکی از معماران ایتالیایی را برای ساخت قصر بیگلربیگی که در ساحل آسیایی بوغاز واقع است به اسلامبول آورده بود، درست پس از اتمام قصر بیگلربیگی برنامه ساختمان کاخ سفارت ایران ساختمان کنونی سرکنسولگری» به او واگذارد و بنای آن که ۱۲۰۰ زرع مربع است از قرار زرعی هفت ليره وربع پول طلا به مقاطعه داده شده در سال ۱۳۱۸ ه.ق که مظفرالدین شاه به اسلامبول آمد قطعه زمینی بایر در اطراف سفارت به مساحت ۲۰۰۰ زرع وجود داشت که متعلق به اداره اوقاف بود.
تاریخچه کنسولگری
مظفرالدین شاه به طره خان پاشای ارناودو که میزبانش بود گفت این زمین را برای ما بخرید، او هم به سلطان عبدالحمید خان میل شاه را اظهار کرد، سلطان زمین مزبور را به مبلغ ۵۰۰۰ لیره طلا از اوقاف خرید و به سفارت ایران هدیه داد، شاه نیز در عوض یک تسبیح مروارید بسیار اعلا از مرواریدهای نادری را به سلطان عبدالحمید خان هدیه کرد . بنای فعلی از بناهای مهم و تاریخی محسوب می شود و در زمان ساخت به غیر از قصرهای سلطنتی، در شهر استانبول عمارتی نبود که از لحاظ معماری و موقعیت با کاخ سفارت ایران برابری کند. این بنا که روزگاری با عنوان فیروزه ایران شهرت داشته پس از انقلاب اسلامی بویژه در ده اخیر بازسازی و مرمت گردیده و بخش هایی نیز بدان افزوده شده است. کنسولگری ایران تنها نمایندگی سیاسی خارجی است که در قسمت تاریخی شهر واقع شده است.

حوزه کنسولی

تمام مناطق غرب، جنوب و جنوب غرب ترکیه و منطقه تراکیه یعنی: استان های استانبول، ازمیر، آنتالیا، مانیسا، آیدین، مرسین، آدانا، موغلا، اوشاک، ادرنه، کریک کاله، چاناک کاله، ساکاریا، کوجا ائلی، بیله جیک و بالی کسیر
ساعت مراجعات حضوری بخش کنسولی ۸:۳۰ الی ۱۱
پیش از ظهر ساعات تماس تلفنی با بخش کنسولی ۱۴ تا ۱۶
روزهای کاری: روزهای دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه
آدرس سرکنسولگری: استانبول – خیابان آنکارا- محله چاغال اوغلو- پلاک ۱(روبروی استانداری استانبول)
شماره تلفن های تماس: ۳۳-۵۱۳۸۲۳۰
کد شهر استانبول (قسمت اروپا): ۰۲۱۲
کد کشور ترکیه: ۰۰۹۰
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *