harranlogo

معرفی دانشگاه هارران ترکیه (HARRAN University)

 دانشگاه هارران در نهم جولای سال ۱۹۹۲ در شهر شانلی اورفا با شعار دانشگاه هارران یک دانشگاه جهانی خواهد شد، شروع به فعالیت نمود. امروزه این دانشگاه دارای ۹ دانشکده، ۳ انستیتو، ۱۳ کالج عالی و حرفه ای و ۹ مرکز تحقیقاتی فنی و کاربردی می باشد. زبان آموزشی دانشگاه هارران ترکی استانبولی بوده و دارای حدود ۱۳ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی می باشد.

شهر شانلی اورفا یکی از قدیمی ترین شهر های آنادلو بوده که قدمت آن به ۱۱ هزار سال پیش باز می گردد. نام این دانشگاه نیز برگفته از شهر تاریخی هارران می باشد. این شهر ۱۳۴۷ کیلومتر با استانبول، ۱۲۸۳ کیلومتر با ازمیر و ۸۴۳ کیلومتر با آنکارا فاصله دارد.

دانشگاه هارران از طریق سیستم آموزشی اروپایی اراسموس با دانشگاه های عضو شده به تبادل دانشجو و اساتید پرداخته و به همکاری های متعدد در پروژه های علمی و تحقیقاتی می پردازد. از رشته های ارائه شده در این دانشگاه می توان به رشته هایی چون پزشکی، دندانپزشکی، کشاورزی، ژنتیک، پرستاری، فیزیوتراپی، مهندسی کامپیوتر، رادیولوژی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی عمران، موسیقی، بازرگانی و … نام برد.

دانشگاه هارران ترکیه

دانشکده ها

  1. دانشکده آموزش
  2. دانشکده ادبیات
  3. دانشکده هنر های زیبا
  4. دانشکده کنسرواتور دولتی
  5. دانشکده الهیات
  6. دانشکده مهندسی
  7. دانشکده پزشکی
  8. دانشکده دندانپزشکی
  9. دانشکده کشاوری
  10. دانشکده اقتصاد و اداری

رنکینک دانشگاه هارران ترکیه

دانشگاه هارران طی سال های اخیر توانسته است در مسیر موفقیت و تلاش های علمی گام بردارد و به عنوان یکی از برترین دانشگاه های دولتی این کشور شناخته شود. طبق آخرین آمار و اطلاعات بدست آمده از رتبه بندی دانشگاه ها، دانشگاه هارران توانسته است رتبه ۳۱۶۳ را در میان برترین دانشگاه های جهان و رتبه ۵۵ را در میان برترین دانشگاه های کشور ترکیه بدست آورد.

لازم به ذکر است دانشگاه هارران مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران نمی باشد. از این رو چنانچه قصد ادامه تحصیل و کار در کشور ایران را ندارید، می توانید تحصیل در این دانشگاه را به عنوان یکی از گزینه های تحصیلی خود انتخاب نمایید.

دانشگاه هارران ترکیه

امکانات دانشگاه هارران ترکیه

دانشگاه هارران یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جنوبی جمهوری ترکیه است و دارای کتابخانه ای با مقالات و کتب قدیمی بسیار است که جهت استفاده در دسترس دانشجویان قرار گرفته و در این میان باید به الکترونیکی شدن کتابخانه های این دانشگاه نیز اشاره کرد که موجب سهولت در دسترسی آسان و راحت به این منابع گشته تا تمامی دانشجویان بتوانند از آن بهره مند شوند.

توران آکادمی

این دانشگاه دارای دو خوابگاه دخترانه و پسرانه و منازل دانشجویی جهت استفاده دانشجویان می باشد. خوابگاه هاجر یکی از خوابگاه های اصلی این دانشگاه بوده که نزدیک به دانشگاه و بیمارستان تحقیقات است و حدود ۱۱۰۰ نفر ظرفیت دارد.

با توجه به اهمیت سلامت دانشجو و پر کردن قسمتی از اوقات فراغت دانشجویان در این مجموعه سالن های ورزشی والیبال، فوتسال، بسکتبال، بدن سازی، استخر نیمه المپیکی و … جهت بهره مندی دانشجویان تعبیه شده است.

نحوه پذیرش و تحصیل در دانشگاه هارران

دانشجویان خارجی و بین المللی جهت تحصیل در دانشگاه هارران می بایست در آزمون های ورودی این دانشگاه شرکت کرده و امتیاز مورد قبول هر آزمون را بدست آورند. دانشگاه هارران آزمون های ورودی تی ار یوس و اس ای تی را جهت پذیرش دانشجویان انتخاب کرده است.

دانشجویانی که آزمون اس ای تی را برای ثبت نام خود در این دانشگاه انتخاب می نمایند، جهت تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی می بایست حداقل نمره ۱۴۵۰ به بالا و سایر رشته ها حداقل نمره ۱۲۰۰ به بالا را بدست آورند.

دانشجویانی هم که در آزمون تی ار یوس شرکت می کنند می بایست حداقل نمره ۴۰۰۰ را جهت قبولی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و حداقل نمره ۳۰۰۰ به بالا را جهت قبولی در سایر رشته ها بدست آورند.

همان طور که گفتیم زبان آموزشی دانشگاه هارران ترکی می باشد. از همین رو تمامی دانشجویان می بایست به زبان ترکی تسلط کافی داشته باشند. در صورتی که دانشجویان بین المللی دارای مدرک تومر ترکی نباشند و به این زبان تسلط نداشته باشند، می بایست در دوره های یک ساله آموزش زبان ترکی ( دوره یک ساله حاضرلیک ) که از جانب دانشگاه برگزار می شود، شرکت کرده و پس از پشت سر گذاشتن این دوره و بدست آوردن حداقل نمره قبولی، تحصیل خود را در رشته ی مد نظر خود ادامه دهند.

مدارک مورد نیاز جهت پذیرش و ثبت نام

  • پاسپورت معتبر
  • کلیه مدارک تحصیلی
  • کپی مدرک دیپلم و یا آخرین مدرک تحصیلی
  • چند قطعه عکس
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • داشتن مدرک زبان
  • قبولی در آزمون های ورودی

دانشگاه هارران ترکیه

شهریه دانشگاه هارران ترکیه

همانطور که می دانید شهریه دانشگاه ها با توجه به نوع دانشگاه ( دولتی یا خصوصی )، زبان ارائه شده ( انگلیسی یا ترکی )، مقطع و رشته تحصیلی متفاوت است. در زیر برخی از رشته های تحصیلی این دانشگاه را به همراه شهریه سالیانه آن ها برای نمونه آورده ایم :

  • پزشکی (ترکی) : ۲۷/۸۵۴ لیر
  • دندانپزشکی (ترکی) : ۱۰/۰۴۷ لیر
  • فنی و مهندسی (ترکی) : ۵/۴۷۸ لیر

جهت آشنایی بیشتر با دانشگاه هارران شانلی اورفا و سایر دانشگاه های ترکیه و هم چنین نحوه ثبت نام در این دانشگاه می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید. توران پشتیبان آموزشی شما در تمامی مراحل تحصیل است.