تجارت در ترکیه

تجارت بین المللی کشور ترکیه با کشورهای دیگر چگونه است؟

مقدمه

جمهوری ترکیه از لحاظ استراتژیک در تقاطع بین آسیای غربی و اروپای جنوب شرقی قرار دارد. این کشور بین قاره ای مرزهای خود را با هشت کشور مشترک دارد: ارمنستان ، آذربایجان ، بلغارستان ، یونان ، گرجستان ، ایران ، عراق و سوریه.

ترکیه در سال ۲۰۱۸ محصولات تولیدی خود را به مبلغ ۱۶۸ میلیارد دلار در سراسر جهان به فروش رسانده است. این رقم تقریباً ۱٪ از کل صادرات جهانی است که یک سال پیش در سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۷.۵۴۶ تریلیون دلار تخمین زده شده است. (محاسبه شده از ۶ فوریه ۲۰۱۹).

از منظر قاره ای ، ۵۷ درصد از صادرات ترکیه به کشورهای اروپایی و ۲۴.۹ درصد به واردکنندگان آسیایی فروخته می شود. ترکیه کالای دیگری با ارزش ۸.۴٪  را به آفریقا و ۶.۱٪ به مشتریان آمریکای شمالی می فرستد. درصد بسیار کمی از صادرات ترکیه به جز مکزیک وارد آمریکای شمالی می شود.

تجارت در ترکیه

کشور ترکیه هم در صادرات هم در واردات پنجمین شریک تجاری اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا شریک واردات و صادرات شماره یک ترکیه و همچنین منبع سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) آمریکا است.

پس از چندین سال رشد سریع تجارت دوجانبه کالا و محصولات بین اتحادیه اروپا و ترکیه ، در سال ۲۰۱۸ تجارت، شکل متفاوتی را نشان داد ، به ویژه به دلیل استهلاک لیر و مشکلات اقتصادی گسترده تر در ترکیه. از این رو صادرات کالاهای اتحادیه اروپا به ترکیه با ۸.۹ درصد کاهش به ۷۷.۳ میلیارد یورو رسید در حالی که واردات از ترکیه با ۹.۱ درصد افزایش به ۷۶.۱ میلیارد یورو رسید. بدین ترتیب تجارت کل کالا در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۵۳.۴ میلیارد یورو بود.

صادرات اتحادیه اروپا به ترکیه بیشتر ماشین آلات ، محصولات شیمیایی و کالاهای مربوط به تولیدی است. بازارهای صادراتی اصلی ترکیه اتحادیه اروپا (۵۰٪) ، عراق ، آمریکا ، اسرائیل و روسیه هستند.

واردات به ترکیه از بازارهای مهم زیر بدست می آید:

اتحادیه اروپا (۳۶٪) ، روسیه ، چین ، هند و ایران…

تجارت در ترکیه

اتحادیه اروپا و ترکیه

اتحادیه گمرک از تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۹۹۵ وارد عمل شد و کلیه کالاهای صنعتی را شامل می شود.

اتحادیه علاوه بر فراهم کردن تعرفه خارجی مشترک برای محصولات تحت پوشش ، پیش بینی می کند که ترکیه در بسیاری از زمینه های اساسی بازار داخلی ، خصوصاً با توجه به استانداردهای صنعتی ، با اتحادیه اروپا هماهنگ شود.

در دسامبر سال ۲۰۱۶ ، کمیسیون کل ترکیه پیشنهاد داد که اتحادیه گمرک، مدرن تر و پیشرفته تر شود و روابط تجاری دوجانبه را در موضوعاتی مانند خدمات ، تأمین عمومی و توسعه پایدار گسترش دهد. پیشنهاد کمیسیون بر اساس کارهای مقدماتی جامع در طول سال ۲۰۱۶ بود که شامل ارزیابی دقیق و همچنین مطالعه توسط یک مشاور خارجی بود.

عضویت ترکیه در سازمانهای تجارت بین المللی

ترکیه از سال ۱۹۹۵ عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) بوده است. تعهد این کشور برای ادغام هنجارهای تجاری منطقه ای و بین المللی را می توان در مشارکت و عضویت سازمان های مختلف از جمله سازمان همکاری های اقتصادی (ECO) ، ایالات متحده مشاهده کرد.

شرکای تجاری برتر ترکیه

آلمان: ۱۶.۱ میلیارد دلار (۹.۶٪ از کل صادرات ترکیه)

انگلستان: ۱۱.۱ میلیارد دلار (۶.۶٪)

ایتالیا: ۹.۶ میلیارد دلار (۵.۷٪)

عراق: ۸.۴ میلیارد دلار (۵٪)

ایالات متحده: ۸.۳ میلیارد دلار (۴.۹٪)

اسپانیا: ۷.۷ میلیارد دلار (۴.۶٪)

فرانسه: ۷.۳ میلیارد دلار (۴.۳٪)

هلند: ۴.۸ میلیارد دلار (۲.۸٪)

بلژیک: ۴ میلیارد دلار (۲.۴٪)

اسرائیل: ۳.۹ میلیارد دلار (۲.۳٪)

رومانی: ۳.۹ میلیارد دلار (۲.۳٪)

روسیه: ۳.۴ میلیارد دلار (۲٪)

لهستان: ۳.۳ میلیارد دلار (۲٪)

امارات متحده عربی: ۳.۱ میلیارد دلار (۱.۹٪)

مصر: ۳.۱ میلیارد دلار (۱.۸٪)

نزدیک به پنج پنجم (۵۸.۳٪) صادرات ترکیه در سال ۲۰۱۸ به ۱۵ شریک تجاری بالا تحویل داده شد.

در میان کشورهای فوق ، مصر منجر به افزایش خرید وارداتی خود از ترکیه به ارزش ۲۹.۴٪ از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ شد. در رده دوم بلژیک با پیشرفت ۲۵.۴٪ و پس از آن روسیه (۲۴.۴٪ افزایش) ، هلند (۲۳.۶٪). ٪) ، رومانی (۲۳.۵٪) و اسپانیا با(۲۲.۳٪ افزایش) بودند.

2 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *