خوابگاه های دانشجویی ترکیه

تحصیل در ترکیه

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید قطعا یکی از چالش های پیش روی شما مکانی برای زندگی با هزینه و امکانات مناسب می باشد. کشور ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران و داشتن دانشگاه های معتبر با هزینه مناسب، انتخاب بسیاری از جوانان برای مهاجرت تحصیلی می باشد. اما قبل از ورود به دانشگاه یکی از مسائلی که باید نسبت به تامین آن اقدام کنید خوابگاه دانشجویی است.باید بدانید شرایط استفاده از خوابگاه های دانشجویی ترکیه به چه صورت است ؟ هزینه این خوابگاه ها برای دانشجویان خارجی به چه شکل است ؟ خوابگاه های دانشجویی ترکیه چه مزیت ها و چه معایبی دارد ؟ در ادامه این مطلب می خواهیم درباره شرایط خوابگاه های ترکیه، اجاره منزل و شرایط زندگی ترکیه صحبت کنیم. با توران پارس همراه باشید:
.

انواع خوابگاه های دانشجویی ترکیه

دانشجویان بین المللی پیش از ورود به دانشگاه، گزینه های مختلفی برای انتخاب منزل و خوابگاه های دانشجویی در ترکیه دارند. اکثر دانشگاه های این کشور خوابگاه هایی در نزدیکی خود تدارک دیده اند. این خوابگاه ها به دو دسته خوابگاه دولتی و خوابگاه خصوصی تقسیم می شوند

مطلب پیشنهادی توران پارس : دانشگاه های ترکیه و هزینه تحصیل در آنها

تماس با توران پارس

خوابگاه دولتی :

دانشگاه ها به صورت مستقیم بر روی خوابگاه های دولتی نظارت میکنند. مهم ترین ویژگی این دسته از خوابگاه ها هزینه ارزان ترآن نسبت به خوابگاه های خصوصی و نیمه خصوی می باشد. البته خوابگاه های در نظر گرفته شده امکانات وخدماتی متفاوت ارائه می دهند بنابراین بهتر است دانشجویان با دانشگاه مورد نظر تماس بگیرند و از شرایط خوابگاه ها مطلع شوند . دانشجویان برای استفاده از خوابگاه های دولتی ترکیه باید در سامانه سازمان خوابگاه های ترکیه ( Kredi ve Yurtlar Kurumu ) درخواست خود را ثبت کنند. ظرفیت این نوع خوابگاه بین ۴ الی ۶ نفر می باشد. در برخی از دانشگاه ها ظرفیت و امکانات اتاق ها برای ۱۲ دانشجو فراهم شده است. هزینه ی خوابگاه های دولتی ترکیه باید به صورت ماهانه پرداخت شود.برخی از خوابگاه های دولتی هم هستند که به صورت نیمه خصوصی اداره می شوند. ظرفیت اتاق خوابگاه های نیمه خصوصی حداقل بین ۲ الی ۴ نفر است و هزینه های آن نسبت به خوابگاه های دولتی کمی بیشتر است .

خوابگاه خصوصی :

خوابگاه های دولتی با وجود اینکه هزینه کمتری دارند اما ظرفیت محدودی دارند و همه دانشجویان را پذیرش نمیکند. اکثر دانشجویان بین المللی خوابگاه های خصوصی را ترجیح می دهند، این خوابگاه ها کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به خوابگاه های دولتی دارند. ظرفیت اتاق ها معمولا برای ۱ الی ۴ دانشجو پیش بینی شده است و هزینه خوابگاه های خصوصی براساس محل خوابگاه، دسترسی راحت به دانشگاه، امکانات، کیفیت خدمات و ظرفیت اتاق ها متغیر است. قیمت ماهیانه برای یک دانشجو در اتاق چهار تخته حدودا ۱۵۰۰ لیر در اتاق دو تخته ۲۰۰۰ لیر چنانچه دانشجو مایل به استفاده از اتاق خصوصی و یک نفره داشته باشد ۲۵۰۰ لیر. البته حضور در خوابگاه چند حسن هم دارد. یکی اینکه نظافت دو بار در هفته، چای و قهوه رایگان، سالن مطالعه و پرداخت نکردن پول آب، برق، گاز و اینترنت. صبحانه کامل، سوپ با نان برای نهار و شام گرم و متنوع از مزایای خوابگاه می باشد.

شرایط خوابگاه های دانشجویی ترکیه

خوابگاه دانشجویی ترکیه هم مانند سایر اماکن آموزشی قواعد و شرایطی دارند که دانشجویان ملزم به رعایت آن هستند . یکی از این موارد که در اکثر خوابگاه ها به دانشجویان تاکید می شود، رعایت زمان رفت و آمد هست. در صورتی که دانشجویی این مورد را رعایت نکند ملزم به پرداخت جریمه می شود.هزینه های خوابگاه های دانشجویی ترکیه باید به صورت ماهانه پرداخت بشود، در بعضی از خوابگاه ها این هزینه شامل شهریه ماهانه به همراه هزینه های آب، برق وگاز و… است و بندرت در بعضی دیگر هزینه های آب بها، برق و گاز جدا از هزینه شهریه ماهانه حساب می شود.برای رزور خوابگاه دولتی ، باید مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت کنید تا اتاق را برای شما نگه دارند و هزینه اتاق را ماهانه باید پرداخت کنید اما زمانی که اتاق را تحویل می دهید پول بیعانه را به شما پس می دهند.

خوابگاه های دانشجویی ترکیه با توجه به جنسیت تفکیک شده هستند. اتاق های تک نفره یا چندنفره با امکانات مشترک در اختیار دانشجویان قرار می گیرند. اکثر اتاق های چند نفره آشپزخانه و حمام مشترک دارند. یکی از دلایلی که دانشجویان خارجی تمایل چندانی به استفاده از فضای خوابگاهی ندارند استفاده از سرویس بهداشتی مشترک هست. اکثر خوابگاه ها رستوران و یا کافه هایی دارند که دانشجویان می توانند غذای خود را از آنجا تهیه کنند و تا دیر وقت باز می باشند.
در سال ۲۰۰۵ به دنبال کمبود خوابگاه های دانشجویی در ترکیه و تقاضای بالا برای آن، سازمان Erasmus.biz تشکیل شد تا بتوانند شرایط تحصیلی و اقامتی مناسبی برای دانشجویان و تبادل دانشجو در استانبول را فراهم کنند. از آن پس این موسسه با تاسیس خوابگاه های دانشجویی باکیفیت، توانست پاسخگوی میزان تقاضای بالای دانشجویان باشد. در ادامه چند خوابگاه دانشجویی ترکیه که از اعتبار خوبی برخوردار هستند را معرفی میکنیم. اگر قصد دارید برای کوتاه مدت ، اتاقی از اقامت گاه های دانشجویی را با امکانات کافی و قیمت مقرون به صرفه کرایه کنید ، میتوانید از این سایت کمک بگیرید . در این سایت محدوده ی قیمت ها از ۱۵۰۰ لیر برای یک اتاق و ۲۰۰۰ برای آپارتمان های دانشجویی مشخص شده است
. این سایت خوابگاه هایی با قیمت پایین تر را به متقاضیان ارائه می دهد . برای خوابگاه های چهار خوابه از ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ لیر ، برای خوابگاه های دو خوابه ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ لیر و برای خوابگاه های یک خوابه ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ لیر می باشد.
. سایت استودیو فلت تمرکز خود را بر روی اجاره ی خوابگاه های خصوصی و خانه های دانشجویی با متراژ بالا قرار داده است و شروع قیمت ها از ۱۵۰۰ لیر می باشد . اگر میخواهید آپارتمان های دانشجویی به صورت مبله اجاره کنید به این سایت سر بزنید.در اینجا می توانید خانه های دانشجویی با امکانات کافی و حداقل قیمت ۲۰۰۰ لیر پیدا کنید اگر در این سایت ها گزینه دلخواه خود را پیدا نکردید می توانید به خوابگاه معتبر که در ادامه نام میبریم مراجعه کنید.

خوابگاه دانشجویی دولتی  KYK

این خوابگاه تحت نظارت دانشگاه ها و دولت ترکیه می باشد توسط بنیاد KYK اداره می شود هزینه این خوابگاه ها ماهانه ۲۵ الی ۳۰ دلار می باشد . بعضی از این اقامتگاه ها برای ترم های تابستانی و فعالیت های دانشجویی باز هستند که لازم است برای استفاده از این امکانات در دوره های تابستانی ثبت نام کنید
. این خوابگاه های دانشجویی علاوه بر وعده های غذایی با هزینه پایین امکاناتی نظیر دسترسی به لباسشویی ، ارائه سرویس اینترنت رایگان ، ارائه خدمات مشاوره روانشناسی و اجتماعی و میزبانی ۱۰ روزه در سایرخوابگاه های دولتی را ارائه می دهند.

خوابگاه دانشجویی خصوصی

یکی از بهترین نوع اسکان دانشجویی استفاده از خوابگاه های خصوصی است ، برخی از این خوابگاه ها متعلق به خود دانشگاه ها هستند و برخی دیگر توسط شرکت های خصوصی اداره می شوند . برای استفاده از این اقامتگاه ها کافیست مدارک رسمی دانشگاهی خود را ارائه دهید
.
از مزایای این نوع خوابگاه ها حفظ حریم خصوصی برای دانشجویان است . علاوه بر این سه وعده غذایی با هزینه مشخص ، اینترنت رایگان ، سالن مطالعه مجزا و خدمات نظافت و شست و شوی لباس ها را هم ارائه می دهند.

خوابگاه دانشجویی vakif

سازمان اوقاف مذهبی ترکیه که یک سازمان مشهور خیریه ومذهبی در استانبول است بر روی این خوابگاه نظارت دارد . این خوابگاه دانشجویی خدماتی با کیفیت بالا ، مبالغ کم و یا تخفیف های قابل توجه ارائه می دهد . از ویژگی های بارز این خوابگاه رعایت قوانین سخت گیرانه آن است . دانشجویان پس از مصاحبه می توانند از امکانات این خوابگاه دانشجویی در سه استان ازمیر ، آنتالیا و استانبول استفاده کنند.

آپارتمان های اجاره ای برای جوانان

این آپارتمان ها مناسب دانشجویان و یا افراد شاغل می باشد . هزینه های مصرفی این اقامتگاه ها مثل آب ، برق ، گاز و اینترنت به صورت اشتراکی بین ساکنین تقسیم می شود. ارزش بیمه در مقایسه با بیمه انفرادی خانه ارزانتر است اما در این گونه اماکن امنیت و بهداشت سطح پایینی دارد. نرخ تقریبی از شبی ۳۰ لیر تا ۵۰ لیر می باشد.

مقالات مشابه :

[rpi]

The last comment and 1 other comment(s) need to be approved.
۰ replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *