دانشگاه های ارزان ترکیه

دانشگاه های ارزان در کشور ترکیه

یکی از گزینه های مناسب دانشجویان ایرانی تحصیل در دانشگاه های برتر کشور ترکیه جهت ادامه ی تحصیل می باشد. چرا که کشور ترکیه دارای سیستم آموزشی قوی و پیشرفته ای است و دانشجویان برتر در سراسر دنیا را نیز به خود جذب کرده است. بر طبق سیاست های دولت ترکیه، دانشگاه های ترکیه حدود ۳۵۰ هزار دانشجوی بین المللی پذیرش می کنند و میزبان حدود ۲۰۶ موسسه آموزش عالی می باشد که برای آموزش بیش از ۸ میلیون دانشجو ارائه شده است. هر ساله نام ۱۰ دانشگاه ترکیه ای در لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار می گیرد و از دلایل آن می توان به آموزش با کیفیت این دانشگاه ها اشاره کرد. هم چنین ترکیه محبوبیت زیادی در میان دانشجویان خارجی دارد زیرا شرایط زندگی در ترکیه ارزان تر از سایر کشور ها بوده و دارای زیبایی های طبیعی و گردشگری می باشد که این امر برای دانشجویان بسیار جذاب می باشد. ترکیه از نظر شاخص کیفیت زندگی نسبت به سایر کشور های اروپایی رتبه ی پایین تری دارد اما از نظر هزینه ی زندگی ارزان تر می باشد. در ادامه به بررسی شهریه ها و هزینه های زندگی در ترکیه می پردازیم و هم چنین تعدادی از دانشگاه های برتر و ارزان ترکیه را به شما معرفی خواهیم کرد.

هزینه زندگی در ترکیه و شهریه دانشگاه ها

شهریه دانشگاه ها در کشور ترکیه از حدود ۶۰۰ دلار تا بیش از ۱۵۰۰ دلار متغیر می باشد. هزینه زندگی نیز به صورت ماهیانه از ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار متغیر است و البته به نوع زندگی دانشجو بستگی دارد. دانشجویان بین المللی با دریافت بورس تحصیلی یا کار پاره وقت می توانند درصدی از این هزینه ها را پرداخت کنند. در زیر به طور کلی مبلغ شهزیه ها و هزینه ی زندگی را ذکر می کنیم.

  • شهریه مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی به صورت سالیانه : ۴۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار
  • شهریه مقطع کارشناسی به زبان ترکی به صورت سالیانه : ۲۴۰ تا ۷۵۰ دلار
  • شهریه مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی به صورت سالیانه : ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار
  • شهریه مقطع کارشناسی ارشد به زبان ترکی به صورت سالیانه : ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار

 

  1. هزینه زندگی به صورت ماهیانه : ۳۵۰ تا ۵۰۰ دلار
  2. هزینه خرید کتاب و لوازم تحصیلی برای هر نیم سال تحصیلی : ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار
  3. هزینه بیمه سلامت به صورت سالیانه : ۴۰ تا ۷۰ دلار

شهریه ۹ دانشگاه ارزان ترکیه طبق آخرین آمار در سال ۲۰۲۰

  • دانشگاه کادیر هاس از ۱۵۰۰۰ لیر
  • دانشگاه سابانجی از ۱۵۰۰۰ لیر
  • دانشگاه بغازیچی از ۵۰۰ دلار
  • دانشگاه فنی خاورمیانه از ۲۵۰ لیر
  • دانشگاه اژه از ۱۰۰۰ لیر
  • دانشگاه یاشار از ۹۵۰۰ لیر
  • دانشگاه اوسکودار از ۳۹۰۰ دلار
  • دانشگاه چانکایا از ۴۵۰۰ دلار
  • انستیتوی فناوری ازمیر از ۲۵۰۰ دلار

دانشگاه های ارزان کشور ترکیه

دانشگاه کادیر هاس

دانشگاه کادیر هاس یک مرکز آموزش عالی دولتی است که در شهر فاتح در استانبول قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۹۹۷ تاسیس شده است و دارای ۶ دانشکده اقتصاد، هنر و طراحی، مهندسی، مدیریت و حقوق می باشد. زبان آموزشی این دانشگاه اغلب انگلیسی می باشد. هم چنین دانشگاه کادیر هاس دارای بیش از ۲۰۰ دانشجوی خارجی از ۴۰ کشور در سراسر دنیا می باشد.

دانشگاه سابانجی

دانشگاه سابانجی در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده است و در لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. این دانشگاه آموزش را با بالاترین کیفیت و با هزینه متناسب و ارزان به دانشجویان ارائه می دهد.

دانشگاه بغازیچی

دانشگاه بغازیچی در سال ۱۸۶۳ در شهر استانبول تاسیس شده است. این دانشگاه در حال حاضز دارای ۲۰۰۰۰ دانشجو می باشد. زبان آموزشی این دانشگاه انگلیسی است.

دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه یک دانشگاه دولتی می باشد که در سال ۱۹۵۶ در شهر آنکارا تاسیس شده است. این دانشگاه دارای ۵ دانشکده بوده و زبان آموزشی آن نیز انگلیسی می باشد.

دانشگاه اژه

دانشگاه اژه در سال ۱۹۵۵ تاسیس شده است و از قدیمی ترین موسسات آموزش عالی مدرن در کشور ترکیه می باشد. رشته های مختلف و زیادی همچون پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی، علوم تربیتی، ارتباطات و … در این دانشگاه تدریس می شوند.

دانشگاه یاشار

دانشگاه یاشار در سال ۲۰۰۱ در شهر ازمیر تاسیس شده است. زبان آموزشی این دانشگاه نیز انگلیسی می باشد.

دانشگاه اوسکودار

دانشگاه اوسکودار در سال ۲۰۱۱ در شهر استانبول تاسیس شده است و در رشته های مختلفی چون علوم رفتاری، مهندسی و مطالعات ارتباطات دانشجو می پذیرد.

دانشگاه چانکایا

دانشگاه چانکایا در سال ۱۹۹۷ در شهر آنکارا تاسیس شده است. این دانشگاه دارای ۵ دانشکده بوده و زبان آموزشی آن ترکی می باشد.

انستیتوی فناوری ازمیر

انستیتو در سال ۱۹۹۲ در شهر ازمیر تاسیس شده است و دارای ۳ دانشکده می باشد. زبان آموزشی انستیتو انگلیسی بوده و بر روی رشته های مهندسی و علوم طبیعی تمرکز دارد.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *