دوره DBA

همه چیز در مورد دوره ی DBA

دوره ی DBA که به آن دوره مدیریت اجرایی نیز گفته می شود، یکی از سطوح آموزشی مدیریت برای مدیران سازمان ها بوده که در طی آن چگونگی مدیریت کسب و کار از حالت سنتی و استاد شاگردی به مدیریت مدرن همراه با رهبری و مدیریت سازمان، آموزش داده می شود. مدیران سازمان ها با گذراندن این دوره رهبری درست سازمان خود را می آموزند و مناسب ترین راه ها هنگام رویارویی با شرایط مختلف آموخته و بهترین تصمیم را برمی گزینند. موسسه توران پارس با سال ها تجربه در برگزاری دوره های مدیریتی، در این مقاله شما را با این دوره ی تخصصی آشنا خواهد کرد. هم چنین به تفاوت DBA با MBA و PHD خواهیم پرداخت. در این مقاله به شما در تصمیم گیری برای شرکت در دوره ی DBA با توجه به جایگاه فعلی و هدف شما در آینده کمک خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

DBA چیست ؟

واژه ی DBA مخفف عبارت ( Doctorate of Business Administration ) و به معنای دکتری مدیریت حرفه ای کسب و کار می باشد. هدف این دوره گسترش مرز های دانش و آگاهی همراه با توانمند سازی مدیران بوده و با تمرکز بر شیوه های کاربردی و عملیاتی مدیران را قادر می سازد تا در حوزه های مختلف کسب و کار همچون بازاریابی، طراحی، تولید، ایده پردازی، تامین منابع، عرضه محصولات و خدمات، فناوری اطلاعات، منابع انسانی، مالی، برنامه ریزی و هر فرایندی در سازمان که نیاز به مدیریت داشته باشد را در سطح عالی هدایت و رهبری کنند. دوره ی DBA مناسب افرادی می باشد که توانسته اند با موفقیت دوره MBA را گذرانده و یا مدرک کارشناسی ارشد در هر رشته ای را داشته باشند. همچنین  کارآفرینان، مدیران و کارشناسان ارشد که به دنبال ارتقای کسب و کار خود می باشند نیز می توانند در این دوره شرکت کنند.

مشاهده لیست گرایش های MBA و DBA 

دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار MBA چیست؟

سرفصل هایی از دوره ی DBA

ما در مرکز آموزش توران پارس این دوره را با ۱۲ سرفصل مدیریتی که پیش‌تر آمده است در مدت زمان مشخص، حدود ۲۹۰ ساعت، تدریس می‌کنیم که موضوعات آن به شرح زیر است:

  • مدل‌های ذهنی مدیران موفق (۲۰ ساعت )
  • مدیریت منابع انسانی پیشرفته (۲۰ ساعت )
  • مدیریت استراتژیک پیشرفته (۲۰ ساعت )
  • مدیریت بازاریابی و برندینگ (۳۰ ساعت )
  • تصمیم‌گیری و سیستم‌های پیشرفته اطلاعات (۲۰ ساعت )
  • تحقیقات و مطالعات کسب و کار (۳۰ ساعت )
  • آینده پژوهی و کار آفرینی (۳۰ ساعت )
  • حقوق تجارت بین‌الملل و مدیریت بر مبنای ارزش‌ها، اخلاق و مسئولیت اجتماعی (۳۰ ساعت )
  • مدیریت ریسک و سرمایه‌گذاری (۳۰ ساعت )
  • حسابداری مدیریت  ( ۲۰ ساعت )
  • اقتصاد کلان پیشرفته (۲۰ ساعت )
  • مدیریت پروژه (۲۰ ساعت )

بازارکار دانش آموختگان دوره ی DBA

گذراندن دوره ی  DBA با توجه به زمینه تخصصی و علاقه ی شخصی افراد، فرصت های شغلی گوناگونی برای دانش آموختگان خود ایجاد می کند. در زیر برخی از این فرصت های شغلی را نان برده ایم.
مدیر عامل ( شرکت سهامی، سازمان دولتی یا غیر انتفاعی )
تدریس ( مدیریت مالی، کسب و کار، بازاریابی، اقتصاد )
تحلیلگر مالی
طراح تحقیقاتی تجاری

شرکت در دوره ی DBA چه مزایایی دارد ؟

۱- دید وسیع و درست از آینده کسب و کار خود
۲- آمادگی در هنگام رویارویی با دشواری ها و مشکلات در مسیر رشد
۳- اتخاذ تصمیمات مالی شفاف به دلیل کسب دانش و مهارت در زمینه حسابداری و مدیریت مالی
۴- برنامه ریزی های بلند مدت برای سازمان
۵- طراحی استراتژی های توسعه کسب و کار
۶- مدیریت به صورت عملی و کاربردی
۷- خارج شدن از شیوه بی برنامه و مبتنی بر تجربه
۸- ایجاد نگاه مدیریتی، عملیاتی و علمی در سازمان

آزمون DBA

تفاوت دوره ی DBA با PHD

در مدرک پایانی دوره ی DBA عنوان دکتری و معادل آن قید نخواهد شد و پذیرفتن مدرک DBA به عنوان مدرک آکادمیک دکتری و یا PHD ، به سازمان ها و شرکت ها بستگی دارد.

تفاوت دوره ی DBA با MBA

با وجود یکی دانستن افراد از این دو دوره، باید گفت تفاوت هایی نیز در میان آن ها وجود دارد. به طور کلی در دوره ی MBA مدیران روش های موفق مدیریتی روز دنیا را می آموزند اما در دوره ی DBA با توجه به تجربه و دید مدیریتی خود سعی می کنند نظریه ها و روش های جدید مدیریتی را بهبود بخشیده و آن ها را توسعه دهند. کاربرد این دوره در پیاده سازی نظریه های علمی مدیریتی در جهت استفاده در فضای واقعی کسب و کار می باشد.

اعتبار مدرک DBA در ایران

توران پارس با همکاری موسسه علمی آزاد آرما با مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری اطلاعات اقدام به برگزاری این دوره ها نموده است. شما با گذراندن دوره DBA در مرکز آموزشی توران پارس می‌توانید مدرکی معتبر دریافت کنید، این مدرک از سوی وزارت علوم صادر می‌شود. به صورت کلی هر مدرکی که این وزارت‌خانه صادر می‌کند دارای اعتبار بین‌المللی است و قابلیت ترجمه رسمی دارد.

در پایان، تمام مدیرانی که دوره دی بی ای را گذرانده یا قصد شرکت در این دوره را دارند باید در نظر داشته باشند که در اصل دوره ی   DBA  پایانی نداشته و به عنوان تخصصی پویا شناخته می شود. هر چقدر به عنوان مدیر ارشد یک سازمان، پژوهنده باشید و تجربیات جدیدی در شرایط و موقعیت‌های سیاسی و اقتصادی بدست آورید، DBA  رشد کرده و بزرگ ‌تر می‌شود.
علاقه مندان به شرکت در دوره های mini MBA و mini DBA می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.touranpars.com و یا با مراجعه حضوری به آدرس : تهران، سعادت آباد، سرو غربی، ابتدای بخشایش، پلاک ۲۸.۱، واحد ۱۹ مرکز آموزش های نیمه حضوری MBA و DBA در این دوره ها حضور پیدا کنند. مشاوران موسسه نیز با شماره تلفن ۲۲۰۷۲۷۴۰ پاسخگوی سوالات شما بزرگواران خواهند بود.

مقالات مشابه :

[rpi]

۲ replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *