ازدواج در ترکیه

کشور ترکیه بالاترین میزان ازدواج را در جهان دارد . از هر هزار نفر در جمعیت حدود ۷.۷۵٪ زنان هرسال ازدواج می کنند. جای تعجب نیست که بسیاری از خارجی ها دوست دارند که مراسم ازدواج را در اینجا برگزار کنند. تعداد دامادان خارجی در سال ۲۰۱۵ ،۳۵۶۶ نفر بود و آنها شامل : ۶٪ از کل داماد ها بودند. وقتی شهروندان دامادهای خارجی را بررسی کردند فهمیدند که آلمانی ها با ۳۸٪ (۱۳۶۸) در مقام اول قرار گرفتند. بعد از آنها استرالیایی ها با ۷.۹٪ (۲۸۲) و سوری ها با ۶.۸٪ (۲۴۱) بودند. طبق قانون ترکیه دو خارجی با یک ملیت می توانند در دفاتر سفارت یا کنسولگری کشور خود و یا در محضر مقامات ترکیه ازدواج کنند . این کتاب تنها با استفاده از سیستم ترکی به موضوع ازدواج می پردازد.

ازدواج در ترکیه چگونه است؟

ازدواج فقط در بین یک مرد و یک زن مجاز است. چند همسری در ترکیه پذیرفته نیست؛ یکی از اصول ضروری قانون خانواده در ترکیه تک همسری می باشد و در ترکیه هرکسی که به تازگی ازدواج کرده نمی تواند دوباره ازدواج کند. به طور معمول، شما باید برای ازدواج حداقل سن ۱۸ سال داشته باشید، اما اگر دادگاه تشخیص بدهد یک فرد ۱۷ ساله می تواند با رضایت والدین یا قیم خود ازدواج کند. برای فردی که می خواهد در سن ۱۶ سالگی ازدواج کند، یک حکم دادگاه لازم می باشد. برای ازدواج حداکثر سن وجود ندارد. شما باید توانایی عقلی داشته باشید و ازدواج بین اقوام نزدیک نیز قدغن می باشد. در ترکیه، تمام ازدواج ها در حضور یک مقام رسمی در تالار های محلی اتفاق می افتد: درتالار شهرداری یا در محلی که توسط زوج انتخاب شده است. هیچ محدودیتی برای مکان ازدواج وجود ندارد. این مراسم یا شخصا توسط شهردار (اگر شما شخص مهمی باشید) صورت می گیرد، یا احتمالا در بیشتر موارد توسط یک مامور تعیین شده از طرف شهردار انجام گیرد. هر سالن شهرداری یک مامور ازدواج دارد که برای پرداختن به تمام مراحل اداری قبل از ازدواج تعیین می شود. در شهرداری های کوچک مامور ازدواج اغلب فردی است که ازدواج را مدیریت می کند. اما در شهرهای بزرگ فرد جداگانه ای وجود دارد: یک کشیش ثبت ازدواج را انجام می دهد. اگر می خواهید یک مراسم مذهبی در ترکیه داشته باشید می توانید این کارا انجام دهید، اما انجام این کار تنها پس از شرکت در مراسم غیرمذهبی می تواند انجام بشود. برای داشتن مراسم مذهبی هیچ شرطی وجود ندارد. دولت ترکیه اعلام کرد و اجازه داد مفتی ها (کارشناسان مذهبی) مراسم ازدواج را اداره کنند. تنها مفتی هایی که از طرف دولت ثبت نام شده اند حق انجام این کار را دارند و آنها ازدواج های دولتی را مدیریت می کنند و نه ازدواج های مذهبی.
این اعلامیه در بین وکلا و گروه زنان ترکیه نگرانی هایی بوجود آورد زیرا ترسیدند این هم قدمی دیگر در جهت نابودی جامعه سکولار ترکیه می باشد. همچنین نگرانی دیگری درباره این موضوع داشتند که نکند برخی از مفتی ها حداقل سن برای ازدواج را نادیده بگیرند و اجازه بدهند چند همسری اتفاق بیفتد.

مدارک لازم برای ازدواج در ترکیه

مدارک زیر جهت ارائه به مامور ازدواج نیاز خواهد بود:

گذرنامه شما همراه با ترجمه رسمی

  •  گواهی صلاحیت ازدواج – گواهی تجرد – استشهاد شایستگی برای ازدواج. این گواهی نامه ها در کشورهای مختلف اسامی مختلفی دارند بجز گواهی نامه هایی که یک شخص از نظر قانونی برای ازدواج آزاد می باشد. تهیه این گواهی به کشوری که شما از آنجا می آیید بستگی دارد.
  • یک ویزای معتبر برای ورود. این ویزا می تواند یک ویزای توریستی باشد. نیاز نیست که شما برای یک مدت زمان خاص در یک کشوری باشید، بلکه فقط کافیست چندروزدر آنجا باشید.
  •  گواهی تولد شما به همراه ترجمه رسمی
  • گواهی سلامت. این گواهی توانایی عقلی شما را تایید می کند و نتایج آزمایش خون برای HIV و دیگر شرایط خاص را نشان می دهد.
  • چهار عکس از هر شخص
  • اگر طلاق گرفته اید، مدرک طلاق یا گواهی نهایی طلاق شما
  • اگر شما بیوه هستید، گواهی فوت همسر سابق و گواهی ازدواج قبلی شما
  • اگر نام شما به طور رسمی تغییر کرده است، سند تغییر نام شما
  • اگر فرزند خوانده هستید، گواهی فرزندخواندگی شما
  • اگر سن شما زیر ۱۸ سال است و مجاز به ازدواج هستید، رضایت نامه والدین یا قیم
  • اسناد محل سکونت: زوج های خارجی که مقیم ترکیه نیستند باید نامه کتبی هتل (یا محل دیگری که در آن اقامت دارند) ارائه بدهند که مدت اقامت و تاریخ خروج آنها را نشان می دهد.
  • و درصورتی که هیچ یک از اسناد شما به زبان ترکی نوشته نشده است، یک ترجمه رسمی لازم است. این اسناد باید در ترکیه برابر با اصل بشوند یا شما می توانید این اسناد را درکشور خودتان ترجمه و برابر با اصل کنید که هزینه آن احتمالا چندین برابر بالاتر می باشد.

در تالار شهرداری یک وقت ملاقات بگیرید

وقتی که شما تمام اسناد خود را آماده کردید و باید در تالار شهرداری یعنی جایی که ازدواج می کنید حضور داشته باشید و و اسناد را به مامور ازدواج تحویل بدهید. اگر شما خوش شانس باشید می توانید فورا مامور ازدواج را ببینید اما اگر نتوانستید قرار ملاقاتی با آنها بگذارید، معمولا چند روز طول خواهد کشید. توجه داشته باشید این اسناد را نمی توانید از طریق پست تحویل بدهید. همچنین تا زمانی که وارد ترکیه نشوید نمیتوانید برای قرارملاقات با مامور ازدواج اقدام کنید.

قرار ملاقات شما با مامور ازدواج

در طول ملاقات، یک گواهی ازدواج (Evlenme Beyannames) را تکمیل و امضا خواهید کرد. اگر اداره با درخواست موافقت کند، یک عضو انجمن شهر (muhtar)، یا یک مامور ازدواج وظیفه دارند که برای ازدواج زوج اقدام کنند و شخصا به اداره ثبت اسناد تحویل بدهند سپس یک مامور صاحب اختیار این اسناد را بصورت رسمی گواهی می کند. گواهی مهردار و تاریخ دار به شما اجازه ازدواج می دهد. این گواهی برای شش ماه معتبر می باشد؛ ۴۸ ساعت پس از صدور گواهی ازدواج می تواند صورت گیرد که مامور ازدواج چند تاریخ را پشنهاد می دهد و این تاریخ ها معمولا برای چند ماه آینده است. عروسی در عرض چند هفته می تواند دشوار باشد اما انجام کارهای قبل از ازدواج غیرممکن نمی باشد. در ترکیه، ازدواج های سریع معمولا بخاطر حاملگی می باشد. هنگامی که تاریخ را انتخاب کردید شما ملزوم به پرداخت هزینه اداری به شهرداری می باشید.

مطلب پیشنهادی توران پارس: اقامت از طریق ازدواج در ترکیه

توافق نامه های قبل و بعد از نکاح

طبق قوانین ترکیه دو سیستم مختلف در ترکیه وجود دارد که اتفاقات مربوط به ازدواج را مدیریت می کند. برنامه اصلی (و پیش فرض) مالکیت زناشویی حق مشارکت در دارایی های اندوخته شده می باشد که بدین معنیست زن وشوهر بطور مساوی تمام دارایی هایی که در طول ازدواج به دست آورده اند باهم تقسیم می کنند. اگر همسران نمی خواهند در مورد این موضوع به توافق برسند، می توانند یک روش جایگزین را انتخاب کنند :یک قرارداد مالکیت دارایی مجزا، یک قرارداد مالکیت توافق دارایی مشترک جداگانه یایک قرارداد برای دارایی مشترک.

طبق قوانین مدنی ترکیه، همسران می توانند در رابطه با دارایی های قبل و پس از ازدواج با یکدیگر موافقت کنند. دو شکل متفاوت از توافق نامه قبل نکاحی وجود دارد. در مرحله اول، توافق نامه قبل از ازدواج می تواند در دفتر اسناد رسمی تکمیل شود. در مرحله دوم، زوجین می توانند به مامور ازدواج اعلام کنند که چه درخواست هایی برای ازدواج دارند. اگر همسران در طول دوره ازدواج تصمیم بگیرند که یکی از قراردادهای ازدواج را انتخاب کنند، باید به بصورت کتبی به دفتر ثبت ازدواج اطلاع بدهند. باید توجه داشته باشید ، به دلیل اینکه محضر ازدواج برای سیاست عمومی خیلی مهم می باشد، در هنگام فرایندهای زناشویی یک قاضی حق مطلق نظارت بر توافق نامه های قبل از ازدواج دارد و چگونگی اعمال آن ها را توضیح می دهد. در واقع، این بدین معنیست که توافق نامه انتخابی می توانند تغییر کنند یا مورد مخالفت قرار بگیرند.

یک مهمانی مردانه (مجردی) و شب حنا بندان

در ترکیه ، رسم است که عروس و داماد شب قبل از ازدواج با دوستان خود جشن می گیرند. معمولا به مدت یک یا دو هفته قبل از ازدواج این جشن ها برگزار می شوند. برای عروس ها، بطور سنتی این جشن به شکل همان شب حنابندان می باشد. عروس و دوستانش دور یکدیگر جمع می شوند و حنا روی دست یکدیگرنقاشی می کنند. اما انجام این کار اجباری نیست. من متوجه شدم که در برخی کشورها چنین مهمانی هایی همراه با عموم مردم می باشد و بطور چشمگیری مست و سرخوش می باشند اما در ترکیه چنین نمی باشد. این مراسم غیر رسمی هستند اما بخش مهمی از فرایند ازدواج می باشد تصور می شود مستی بیش از حد کاملا غلط می باشد.

مراسم ازدواج

معمولا مراسم ازدواج حدود ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید. اما معمولا یک زمانبندی ۳۰ دقیقه ای برای مراسم ازدواج اختصاص داده می شود. اگر وارد شدید و متوجه شدید باید منتظر بمانید تا ازدواج زوج قبلی به اتمام برسد و یا اگر زوج های دیگری در اتاق انتظار منتظر هستند تا ازدواج به پایان برسد تعجب نکنید. بیشتر ازدواج ها در شب انجام می شود. در مورد اتباع خارجی (کسانی که نمی توانند با تسلط ترکی صحبت کنند)، بسیاری از سالن های بزرگ شهر مراسم ازدواج رزرو شده را برای یک ساعت بیشتر تمدید می کنند که هیچ هزینه اضافی برای این مسئله وجود ندارد.

سند ازدواج

بلافاصله پس از ازدواج شما سند ازدواج تان صادر خواهد شد. اگر شما به نسخه های بیشتر از این سند نیاز داشته باشید آنها می توانند در همان زمان یا بعد با هزینه کمتری تهیه بشوند. مردم اغلب نسخه های اضافی را برای ارائه به بانک ها و سایر موسسات خودشان می خواهند به طوری که جزئیات حساب آنها می تواند تغییر یابد و نیز می توانند مالکیت قانونی خود را تغییر بدهند و دارایی خوشان را به نام شریک خود بزنند. اگر شما قصد دارید از این اسناد در کشور دیگری استفاده کنید، پس در اصطلاح این اسناد باید پشت نویسی و تایید بشوند. همچنین ممکن است این اسناد نیاز به ترجمه داشته باشند. روند پشت نویسی و تایید یک سند یک روش شناخته شده بین المللی است که طبق کنوانسیون لاهه ۱۹۶۱ ایجاد شد. بدین صورت می باشد که مقام مسئول در ترکیه با استفاده از مهر و موم سند را تایید می کند که معتبر به نظر می رسد. در ترکیه مقام مسئول وزارت امور داخلی است و صدور گواهی کتبی توسط دفتر فرماندار استان / شهر انجام می شود . هیچ هزینه ای برای صدور سند کتبی وجود ندارد. معمولا برای دریافت سند دو روز طول می کشد. توجه داشته باشید اگر هریک از طرفین ازدواج دارای ملیت ترکی نباشند، قانون آنها را ملزم می کند که یک نسخه رسمی از ازدواج جدید ترکی خودشان را به سفارت وکنسولگری کشور خود در ترکیه ارئه دهند.

اعتبار ازدواج شما

طبق حقوق بین المللی، یک ازدواج در ترکیه از نظر قانونی در بیشتر کشورها به رسمیت شناخته شده اند. لازم است تایید کنیم که در کشور شما هم نیز معتبر خواهد بود. از یک وکیل یا یک اداره درخواست کنید که ازدواج را درکشورتان پیگیری کنند. برای اینکه زندگی تان را راحت بکنیم، توصیه می شود سند ازدواج را برای استفاده در کشور خودتان ترجمه و قانونی کنید.مراسم مذهبی همچنین خیلی عادی است که بیشتر مردم مراسم مذهبی می خواهند و این مسئله طبق قوانین ترکیه کاملا شرعی و مجاز می باشد. این مراسم ممکن است اهمیت مذهبی داشته باشد اما اثر قانونی ندارد. ترتیبات مراسم مذهبی به طور مستقیم بین طرفین ازدواج وکلیسا یا مسجد مورد نظر انجام می شوند. این مراسم باید پس از مراسم غیر مذهبی برگزار شود. در غیر این صورت اگر در برخی از مناطق روستایی که مردم سالیان درازی در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و با خانواده مراسم مذهبی زیادی برپا کرده اند این مراسم برگزار بشود یک تخلف محسوب می شود.

ماه عسل

رسم است زوج های که تازه ازدواج کرده اند حداقل چند روزی برای ماه عسل با یکدیگر به سفر بروند. اگر شما قبلا در ترکیه بوده اید لازم نیست که به جای دیگری هم بروید. معمولا شرکت های محلی وجود دارند که در ارائه بسته های ماه عسل در ترکیه و یا جاهای دیگر تخصص دارند و شما را راهنمایی می کنند.

کارهایی که پس از ازدواج باید انجام بشوند؟

پس از ازدواج شما که ایده آل آن چهار هفته می باشد، اما اجباری نیست۔ کارهای زیادی وجود دارند که باید انجام بدهید. برای یک خارجی، مهم ترین مسئله این است که به کنسولگری کشور خود بروید و ازدواج تان را به آنها اطلاع دهد و یک نسخه از سند ازدواج تان را به آنها بدهید. . شاید بخواهید اسم همسرتان را در گذرنامه و سایر اسناد رسمی تغییر بدهید. ارزش این را دارد چند دقیقه وقت بگذارید و یک لیست از تمام جاهایی که باید این نام را نگه دارند تهیه کنید و در اولین فرصت با آنها تماس بگیرید. افرادی که لازم است از ازدواج شما مطلع بشوند این افراد می باشند: بانک شما، شرکت موبایل شما، دکتر و دندانپزشک شما، و هرشرکتی که به شما وام داده، هر کارت اعتباری که شما استفاده می کنید، انجمن مقیمان که شما عضو آن هستید. هر سازمان حرفه ای که وابسته به آن هستید و هر نوع گروههای اجتماعی که متعلق به آنها هستید.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *