سفر مجردی به ترکیه

تفاوت های زندگی در ترکیه با ایران : در ۴ دسته کلی

چنانچه قصد زندگی در ترکیه را به واسطه مهاجرت به این کشور داشته باشید، باید با تفاوت های زندگی در ترکیه با ایران آشنا باشید. در این مطلب به بررسی چهار دسته از تفاوت های زندگی در این دو کشور از منظر محل اقامت، آداب معاشرت، فرهنگ و زندگی اجتماعی خواهیم پرداخت.

سکونت و محل زندگی

یکی از بخش های مهم زندگی در هر کشوری انتخاب منزل مسکونی است. در این بخش به تفاوت های زندگی در ترکیه با ایران در مورد موارد مربوط به خانه و محل زندگی خواهیم پرداخت.

۱. آپارتمان تنها گزینه محتمل است

اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، به احتمال زیاد در پی داشتن زندگی بهتر به واسطه یافتن شغلی پر درآمد تر هستید و نمی‌توانید در مناطق روستایی زندگی کنید. بعید است در مناطق پیشرفته ترکیه بتوانید منزل مستقل یا حتی دو طبقه پیدا کنید. اکثر منازل موجود در بخش های شهری کشور ترکیه دارای چهار طبقه بوده و در برخی مناطق مانند مرکز شهر استانبول این ساختمان ها به ده و حتی چهل طبقه نیز افزایش می‌یابند.

۲. اتاق خواب

اکثر خانه ها و آپارتمان های دو خوابه ترکیه یک اتاق ۶ متری دارند که با نام اتاق کودک شناخته می شود. چنانچه در پی خانه ای هستید که دو اتاق خواب بزرگ داشته باشد، باید یک منزل ۳ خوابه را اجاره کنید.

۳. چیزی به اسم پول پیش

در ترکیه چیزی به اسم پول پیش وجود ندارد و تقریباً محال است مانند ایران خانه ای بیابید که برای اجاره آن مبلغ زیادی را به عنوان پول پیش از شما دریافت کنند. در ترکیه مالکین منازل چیزی حدود دو یا سه برابر اجازه ماهیانه را به عنوان پول پیش از مستجر دریافت می کنند که میزان سه برابر مخصوص منازل مبله است.

۴. باطن بر ظاهر ارجحیت دارد

در ساخت آپارتمان و برج های ترکیه اهمیت زیادی برای ظاهر ساختمان در نظر گرفته نمی شود. در مقابل شما در اکثر برج های ترکیه و حتی آپارتمان هایی که طبقات زیادی دارند می توانید استخر و سالن ورزشی پیدا کنید که این خود مزیتی بسیار بزرگ برای یک منزل مسکونی محسوب می‌شود.

۵. شما حکم مالک را دارید و جز در موارد ضروری نیاز به حضور مالک نیست

چنانچه منزلی را در ترکیه اجاره کنید باید به شرکت های خدمات دهنده مختلف از جمله شرکت برق و آب مراجعه کنید و نام خود را به عنوان ساکن جدید ملک تقدیم آن ها کنید. به این ترتیب تمامی قبض ها به نام خود شما صادر شده و دیگر پای صاحبخانه در میان نخواهد بود. ضمناً شما موظفید مبلغی را به عنوان ودیعه در اختیار آن شرکت قرار دهید که می توانید مبلغ مذکور را یک هفته پس از تخلیه ملک مذکور و در صورت عدم وجود بدهی دریافت کنید.
یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه کنید، آن است که اگر مشکلی برای شما در ساختمان به وجود آمده است (البته به جز مواردی که نیاز به تعمیر ساختمان وجود دارد.) نیازی نیست آن را با مالک ساختمان در میان بگذارید. در این مواقع باید مشکل را با مدیر ساختمان در میان بگذارید. این مشکل می تواند شامل موارد مختلف از جمله ایجاد مزاحمت از سوی همسایه ها باشد.

آداب معاشرت

۱. مهمان را به جای منزل به رستوران دعوت کنید

در ترکیه کمتر پیش میاید که کسی برای مهمانی به خانه دیگری برود. در واقع اگر کسی به خانه کس دیگری برود نشانگر این است که رابطه صمیمی و عمیقی میان آن ها وجود دارد. ترک ها به طور معمول میهمان های خود را به رستوران برده و دور هم خوش می گذرانند. ضمناً در ترکیه مرسوم نیست کسی شب را در خانه شخص دیگری سر کند مگر اقوام بسیار نزدیک .

۲. تعارف بی تعارف

در کشور ترکیه نیز کسی به کسی تعارف نمی کند و اگر شما شخصی را به عنوان تعارف به منزل خود دعوت کنید، این دعوت را جدی طلقی کرده و اگر اوضاع مناسب باشد به همراه شما به خانه تان خواهد آمد. ضمناً چنانچه سر میز غذا چیزی را به کسی تعارف کنید اگر میل داشته باشد بر می دارد و تعارف نمی کند و وقتی می گوید میل ندارم بعنی واقعاً میل ندارد.

۳. خوش قلبی

یکی از خصیصه های زندگی اجتماعی ترک ها دعای خیر کردن برای یکدیگر است. چنانچه در ترکیه زندگی کنید به کرات خواهید دید که ترک ها همواره درحال دعا کردن برای یکدیگر هستند. کافی است سری به بیمارستان بزنید تا ببینید هر شخصی که با آن مواجه می شوید برای شما آرزوی سلامتی می کند.

زندگی اجتماعی

۱. امنیت بانوان

ترکیه یکی ار کشورهای امن برای خانم ها محسوب می شود. به ندرت پیش می اید خانمی در کشور ترکیه مورد آزار کلامی قرار گیرد و ممکن است مشاهده کنید خانم ها در این کشور تا پاسی از شب در خیابان ها مشغول خوشگذرانی هستند. البته در این شرایط نباید تعجب کنید، زیرا کشور ترکیه برای بانوان کشوری امن است.

۲. آزادی عقیده

شما در انتخاب دین در کشور ترکیه کاملاً آزادی عمل دارید و کسی شما را به خاطر دین و عقایدتان قضاوت نمی کند. به همین ترتیب چنانچه شما پوششی را انتخاب کنید که به عرف اجتماع آسیب نزند نیز کسی برای شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

۳. آرایش غلیظ نکنید

چنانچه در خاک ترکیه زندگی می کنید باید به خاطر داشته باشد که به طور معمول کسی در ترکیه آرایش غلیظ نمی کند. ضمناً باید به خاطر داشته باشید که به همین علت آرایش غلیظ در زندگی روزمره می تواند کمی عجیب به نظر برسد و فقط مخصوص بازیگران و مدل ها است.

فرهنگ

۱. خون گرمی و مهمان نوازی

مردم ترکیه بسیار مهمان نواز هستند. چنانچه به کمک یک ترکیه ای نیاز داشته باشید، شکی وجود ندارد که تمامی توان خود را به کار می برد که شما را کمک کند و این وضعیت اگر یک خارجی باشید کمی شکل جدی تر نیز به خود می گیرد. فراموش نکنید که اگر به ترک ها احترام بگذارید چندین برابرش را دریافت می کنید.

۲. ترک ها از اعماق وجود میهن پرست هستند

یکی از خصیصه ها اخلاقی دیگر ترک ها عرق ملی و وطن پرستی است. آن ها به تاریخ خود و به خصوص کمال پاشا آتاتورک علاقه بسیار زیادی دارند و به پرچم کشور خود نیز احترام زیادی می گذارند. اکثر ترک ها در منزل خود حداقل یک عدد پرچم دارند.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *